Brev
Kan ikke overskue noget længere
Hej BB
Jeg går i 2.g og har normalt haft ret styr på skolen og været i stand til at sætte mig ind i en rutine, men her for tiden (grundet den virtuelle undervisning) har jeg simpelthen ikke haft nogen form for motivation. Fordi jeg går i 2.g og ikke er afgangselev, skal jeg møde fysisk op den ene uge og så være i skole den næste. Det lyder sikkert dumt, men jeg kan ikke rigtig overskue noget mere. Og jeg bliver sur på mig selv, når jeg lægger mærke til, hvordan nogle af de andre i klassen ser ud til at have styr på det hele.
Min mangel på selvdicipil her for tiden skuffer mig. Mine noter er noget rod (især i matematik og biotek), jeg kan ikke følge med i timerne (er ved at falde i søvn nogle gange), går sent i seng og står sent op, er altid inde på tiktok, og starter mit skolearbejde for sent. Jeg gider nogle gange heller ikke at træne, få indtaget tilstrækkelig mad eller få børstet mine tænder inden jeg skal sove.
Når vi møder op fysisk, så bliver jeg så nervøs for at række hånden op, selvom jeg gjorde det rigtig tit uden bekymring før lockdown. Jeg kan ikke svare på lærens spørgsmål eller svare på spørgsmålene i et arbejdsark (forstår godt koncepterne, men det er svært at formidle og analysere til tider). Jeg savner samlet set bare at være selvdiciplinær og have styr på tingene.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære unge kvinde på 18 år
Det er da bare så uretfærdigt, at du skal gå på gymnasiet i sådan nogle svære rammer. Jeg forstår virkelig godt din skuffelse over at føle, at du ikke kan leve op til de ting du gerne vil på gymnasiet. Det kan være rigtig frustrerende at mærke at ens motivation forsvinder, når den tidligere har været i top.
Det lyder for mig som om din uddannelse er vigtig for dig, og at du faktisk savner den gejst og det flow du tidligere har haft i dit studieliv.
Der er virkelig mange unge, der skriver til BørneTelefonen med lignende problemer i skolen under lockdown. Det er virkelig svært at få brudt med sine rutiner og stadig skulle præstere på det samme niveau som sædvanlig.
Det er en masse ekstra ting at forholde sig til i de nye rammer. Samtidig skal I undvære mange af de ting der gav glæde, overskud og motivation, f.eks. det sociale samvær.
Det kræver for de fleste meget mere koncentration og energi at modtage undervisning online, og det er derfor svært ikke at blive distraheret og tabe fokus.
Desuden er jeres undervisere også udfordrede i formen, og derfor bliver kvaliteten nok også en anden. Alle de skift og forandringer i jeres skoleliv må også virkelig være frustrerende og svære at have med at gøre.
Mon du kan genkende nogle af de ting?
Der er i hvert fald et hav af fuldt forståelige grunde og forklaringer på hvorfor du oplever det her skift i din motivation. Du er absolut heller ikke alene med din oplevelse. Det gør det dog ikke nødvendigvis mindre frustrerende.
Jeg tænker, at det til gengæld måske kan give dig lidt ro at vide, at det ikke handler om, at du ikke har nok selvdisciplin, men at du er meget udfordret i øjeblikket.
De fleste vil opleve at deres motivation i deres uddannelsesliv kan svinge rigtig meget. Der kan være alle mulige grunde til det, og det kan føles meget frustrerende til tider. Nogen gange kan man blive helt i tvivl om det er det rette for en, når motivationen er på sit laveste.
Tit handler det om at finde det der inspirerer og interesserer en i uddannelse og så bruge tid og fokus på det. Det lyder enkelt, men det kan være ret svært at komme tilbage på sporet og finde motivationen igen. Det kan for eksempel tage lidt mere tid, end man har lyst til at det skal.
Mit bedste råd er at tale om det med andre. Du kunne prøve at spørge nogle venner og klassekammerater om de oplever noget af det samme, eller hvad de synes er det fedest i jeres uddannelse. Måske kan det hjælpe at høre om hvad andre oplever, og måske også blive inspireret af de ting der motiverer dem.
Du skriver selv, at det “ser ud til”, at de andre har styr på det hele – det kan jo også være, at det ville være rart for de andre, at nogen bryder et tabu og snakker om det, der er rigtig svært ved lockdown. Vi ved i hvert fald, at mange unge kæmper med manglende motivation, ensomhed og ked af det hed i øjeblikket.
Jeg foreslår også at du tager kontakt til din studievejleder. En studievejleder ønsker, at du skal klare dig godt og være glad for dit studieliv, så han/hun er ofte meget interesseret i at hjælpe med de ting, der udfordrer. Desuden har de rigtig meget erfaring fra andre elever med lignende udfordringer, så de har måske også gode ideer til hvad der kunne hjælpe dit tilbage på sporet.
Nu tænker jeg også på, om du har snakket med dine forældre om alt det her? Hvis du bor hjemme, så kan de i hvert fald være en god støtte i hverdagen; hjælpe dig med at lave en struktur for dagen, støtte dig når du har en rigtig møgdag og bare være der for dig.
Det kan være, du synes, det er svært at snakke om, men måske du også vil føle en lettelse, hvis der bliver prikket hul på snakken med dine forældre. Du kan måske starte med at sige til enten din mor eller far; “Jeg har det faktisk ret svært med skolen lige nu. Jeg tror, nedlukningen har været rigtig svær for mig, og jeg vil gerne have jeres hjælp til at få det lidt bedre.”
Kunne du have mod på det?
Jeg ser dig som en ambitiøs ung kvinde, der virkelig tager sin uddannelse alvorligt. Jeg ser dig også som en der har en stærk vilje, og det tror jeg vil hjælpe dig nu hvor du er udfordret i motivationen. Jeg tænker at du har en opgave i ikke at dunke dig selv i hovedet, men rette dit fokus mod de ting der faktisk fungerer og som du finder inspiration i.
Jeg håber du snart finder gejsten igen, og at I kan komme tilbage til det sjove og fede i jeres studieliv.
Kærlig hilsen BørneTelefonen