Brev
kan ikke klare mere
hej jeg er en dreng på 14 år, gik i 6. klasse og skal op i 7. klasse
der har været mange problemer igennem tiden. depression, særlig sensitiv, angst osv… jeg har gået på nedsat skema. men nu bare tanken om at skulle vende tilbage til skolen er forfærdelig. jeg ligger lige under gennemsnittet fagligt.
jeg går og drømmer om en dag at blive lastbilchauffør. og efter hvad jeg har læst skal man ikke have 9. eller noget, bare et kørekort til lastbil og bil.
så mit spørgsmål er: kan man droppe ud i starten af 7. klasse og få et job?. jeg kan ikke klare tanken om en efterskole eller lignende…..
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Tak fordi du deler dine tanker med os! Dem skal du ikke gå alene med! Når du har læst mit svar tilbage til dig, håber jeg, du har mod på at tale videre med din mor eller din far, og at I sammen taler med nogle fagpersoner, der kan hjælpe dig videre, så du får en skolegang, der passer til dig og som giver dig overskud og mod på tingene igen.
Vi har undervisningspligt til og med 9. klasse. Derfor kan du ikke droppe ud af 7. klasse og få et job. Der er nogle regler om, at skolen skal forsøge at lave undervisningen sådan, at den passer til eleven. Når du har gået på nedsat skema igennem nogen tid, er det een måde at gøre det på. Der findes flere andre måder at gøre det på.
Først og fremmest skal skolen vide, hvordan du har det med dén plan, der er lagt for dig til efter sommerferien. Jeg tænker, at nogen i skolesystemet kender dig godt, og at du og din far eller din mor vil kunne tage kontakt til dem for at tale om, hvordan du tænker om skolen lige nu. Det lyder som om, at du fagligt klarer dig okay - men at der er andre ting, der lige nu bekymrer dig rigtigt meget. Så meget, at du tænker på at droppe ud. Dét skal skolen bekymre sig om. Dét skal dine forældre bekymre sig om og hjælpe dig igennem.
Måske vil det hjælpe dig i snakken med din mor eller din far og med skolen, hvis du skriver ned for dig selv, hvad det er, der får det til at se forfærdeligt ud ved at starte i skolen igen. Har det mon noget med fagene at gøre? Har det mon noget med kammeraterne i klassen at gøre? Har det mon noget med dine forventninger til dig selv at gøre?
Hjernen kan køre derud af med 110 kilometer i timen. Nogle gange giver det ro at skrive sine tanker ned og det bliver lettere at fortælle til andre, hvad det drejer sig om.
Der er nogle ting, man skal kunne for at blive lastbilchauffør, foruden at have et kørekort og være god til at køre lastbil. Det er som regel en fordel at være rimelig god til dansk og engelsk og matematik. UU-vvejlederen på din skole kan fortælle dig mere om det.
Måske vil det være hjælpsomt for dig, hvis noget af dit skema bliver byttet ud med noget praktik inden for et fag, som interesserer dig. Det er nogle gange en mulighed. Vi skal bare være opmærksomme på, at hvis nogle af dine bekymringer handler om noget med kammeraterne i klassen, kan der være fordele og ulemper ved at være mindre på klassen end de andre.
Der er måske nogle i klassen, som du kender godt og som du har det godt med. Måske kan det hjælpe dig, hvis der bliver lavet nogle aftaler med dem om at hjælpe dig tilbage i klassen igen på fuld tid. Det kan måske også være en god idé for dig, at du går til noget i din fritid, som interesserer dig. Man behøver ikke have sine bedste venner i sin klasse. Måske har man sine bedste venner i nogle andre klasser eller i forbindelse med sine fritidsinteresser.
Jeg håber, du har mod på at tale med din far eller din mor, og at I sammen taler med UU-vejlederen eller andre på din skole, som kan hjælpe dig videre med i forhold til de ting, der bekymrer dig. Du kan overveje at vise dit brev til os og mit svar tilbage til dig. Det kan være en måde at starte en snak på, som dur for nogle. Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke.
Mange hilsner fra BørneTelefonen