Min mor og far vil have at jeg går til talent miusik

Hej som der står i overskriften har jeg gået til musik i 4 år og jeg er åbenbart blevet så god at jeg kan starte til talent holdet.

Men jeg kan mærke at jeg virkelig ikke har lyst. Man Skulle indsnde en iptagelses video og jeg syndes at de pressede mig lidt og det var ikke så nice. Jeg skal også ove meget mere og det gider jeg heller ikke.

Tak på forhånd

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Mange tak for dit brev og din fine beskrivelse af den situation du står i. Hvor er det sejt, at du er blevet så god til musik, at du kan starte på talentholdet efter bare 4år. Men jeg kan godt forstå, at du ikke bryder dig om at blive presset af dine forældre.

Det er rigtig godt, at du lytter til din krop, når du kan mærke, at du ikke har lyst. Det er sejt, at kunne det og det er modigt at du kaster dig ud i at skrive et brev her til BørneTelefonen om dine tanker.

Jeg tænker at dine forældre må være meget stolte over, hvor dygtig du er. Måske det har gjort, at de har et ønske om, at du bruger dit talent og udvikler det endnu mere. Men det er ikke sikkert at du har det samme ønske. Hvis du ikke har det, så er det helt okay. Det er vigtigt, at du kun starter på talentholdet, hvis det er noget du selv har lyst til og at du ikke gør det, fordi du føler dig presset til det.

Jeg kommer til at tænke på, om du mon har fortalt dine forældre, hvad du selv vil med musikken. Jeg tænker at det er vigtigt, at de finder ud af, hvordan du egentlig har det med det. At du, som du beskriver det; “virkelig ikke har lyst”.

Jeg ved fra andre der skriver her til BørneTelefonen, at det nogle gange kan være svært at starte samtalen og måske du også har det sådan? Der er mange måder at gøre det på. Måske det er rarest for dig, at snakke med en ven eller veninde om det først? Det kan også være at det kunne være rart for dig at vise dine forældre dit brev og mit svar?

Jeg håber at du kan bruge dit mod, til også at fortælle dine forældre, hvordan du egentlig har det. Hvis du har brug for at snakke mere med en rådgiver om det, så er du altid velkommen til at skrive på BørneTelefonens chat eller ringe på: 116111.

Jeg ønsker dig al held og lykke med det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.