Jeg keder mig

Hej BørneTelefonen

jeg er en dreng på 13 som har nogen rigtige gode venner

mit problem er at i weekenderne og ferierne er de altid til håndbold og fodbold og jeg er på ferie

så jeg sidder og keder mig der hjemme

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13.

Det er rigtigt godt at høre at du har nogle gode venner. Men jeg kan godt forstå, at du savner at have nogen at være sammen med, når det er weekend eller ferie.

Lige nu står vi jo foran sommerferien, så det er et rigtigt godt tidspunkt du skriver på, for så du kan nå at planlægge, nogle gode aktiviteter du kan lave.

Det lyder som om at dine venner har travlt med deres fritidsinteresser, som måske er lidt anderledes end dine? Hvad mon du har af interesserer? Hvis du ikke er helt sikker, kan du tænke over det – og skriv gerne ned, hvornår du har det sjovt, og hvad du godt kan lide at lave? Det behøver ikke at være sport som det dine venner går til. Hvis du er mere til at spille computer, kan du måske gå til e-sport. Måske har du lyst til at lære at spille et instrument? Eller du elsker at male? Eller lave mad?  Begynde at gå i klub, og se om ugdomsklubben har aktiviteter i ferien. Måske har du hørt om andre, der går til noget, som du synes kunne være spændende.

Tal gerne med dine forældre om din bekymring for at kede dig i ferien, og fortæl at du gerne vil gå til noget. Så kan I sammen få meldt dig til nogle aktiviteter i ferien. Det kan nemlig være rigtigt godt at have en fritidsinteresse. Det fylder de lange ferie ud, og du møder andre der har samme interesserer som dig selv, og måske får du endnu flere venner.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.