Brev
Jeg keder mig
Hej BørneTelefonen
jeg er en dreng på 13 som har nogen rigtige gode venner
mit problem er at i weekenderne og ferierne er de altid til håndbold og fodbold og jeg er på ferie
så jeg sidder og keder mig der hjemme
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13.
Det er rigtigt godt at høre at du har nogle gode venner. Men jeg kan godt forstå, at du savner at have nogen at være sammen med, når det er weekend eller ferie.
Lige nu står vi jo foran sommerferien, så det er et rigtigt godt tidspunkt du skriver på, for så du kan nå at planlægge, nogle gode aktiviteter du kan lave.
Det lyder som om at dine venner har travlt med deres fritidsinteresser, som måske er lidt anderledes end dine? Hvad mon du har af interesserer? Hvis du ikke er helt sikker, kan du tænke over det – og skriv gerne ned, hvornår du har det sjovt, og hvad du godt kan lide at lave? Det behøver ikke at være sport som det dine venner går til. Hvis du er mere til at spille computer, kan du måske gå til e-sport. Måske har du lyst til at lære at spille et instrument? Eller du elsker at male? Eller lave mad?  Begynde at gå i klub, og se om ugdomsklubben har aktiviteter i ferien. Måske har du hørt om andre, der går til noget, som du synes kunne være spændende.
Tal gerne med dine forældre om din bekymring for at kede dig i ferien, og fortæl at du gerne vil gå til noget. Så kan I sammen få meldt dig til nogle aktiviteter i ferien. Det kan nemlig være rigtigt godt at have en fritidsinteresse. Det fylder de lange ferie ud, og du møder andre der har samme interesserer som dig selv, og måske får du endnu flere venner.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.