Brev
Ikke råd til studietur
Hej rette vedkommende.
Jeg går i 2g, og skal på studietur til USA om ca et halvt år. Studieturen koster 8000kr ekskl. mad.
Problemet er det, at min mor og jeg ikke har råd til dette. Min mor har nemlig en lav indkomst og hun betaler derudover for mit gymnasie, som er privat. Der er derfor ikke mange penge i overskud, og min far vil slet ikke give nogle penge til studieturen.
Jeg har selv et fritidsjob, men ville ikke kune skrabe så mange penge sammen heller.
Hvad tænker du jeg skal gøre? Skal jeg bare droppe studieturen, selvom alle andre i min klasse skal afsted? Eller har du evt en anden løsning?
Haver du kan hjælpe:)
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige.
Hvor lyder det spændende med en studietur til USA – jeg kan sagtens forstå, at det gerne vil med, og jeg vil prøve at komme med nogle forslag til, hvordan du måske kan få råd til at komme med.
• Spare alt det sammen du selv kan. Have evt. en lille sparegris til studieturen, så hver gang, du bare har en krone, ligger du den i sparegrisen.
• Lave en opsparing af din løn fra fritidsjobbet – så du hver måneden ligger pengene til side, som går til din studietur. Måske er der et andet job, hvor du kan tjene mere?
• Hvis det først er om et halvt år, altså i det nye år, kan du måske kun ønske dig penge i julegave til studieturen. Og måske også få dine fødselsdagsgaver på forskud, som penge, selvom du måske ikke har fødselsdag inden studieturen.
• Du kan også prøve at høre, om der er en i dit netværk – en bedsteforældre, moster, onkel, kusine eller en anden, du kan låne pengene af, og så betale dem tilbage, når du har tjent penge nok fra dit fritidsjob? I kan sammen lave en kontrakt på beløb, hvordan og hvornår de skal være betalt tilbage. Så I begge har papir på det, og så der ikke kan komme nogle misforståelser angånede pengene mellem jer.
• Man kan du kontakte studievejlederen på gymnasiet og høre om, der er nogle muligheder for økonomisk støtte, friplads eller måske en afdragsordning.
• Man kan søge legater. Både du og din mor kan søge legater, som kunne hjælpe økonomisk.
• Din mor (og dig) kan kontakte sin sagsbehandler i kommunen og høre om, der er økonomiske støtte til studietur. Det kan være via kommunens børne- og Familierådgivning. Din mor kan også henvende sig til voksen afdelingen og søge om en enkeltudgift
• Din mor kan også få anonym og gratis rådgivning på vores ForældreTelefon 35555557 eller hos Social juridisk rådgivning
• Måske er der andre i klassen, som vil være med til at spare op sammen? Det kan være ved at I laver forskellige ting, som I tjener penge på. Lave et loppemarked, hvor I sælger brugte ting. Bage kager og sælge dem på skolen.
• Måske kan din unge ydelse og din fars børnebidrag også gå til studieturen, hvis det er økonomisk muligt hos jer
Jeg håber, at du kan bruge forslagene eller få andre idéer til at få sparet penge sammen, så du får mulighed for at tage med på studieturen.
Jeg håber, at du kommer med på turen til USA.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen