Brev
Hun er min
Hejsa.
Jeg er en pige på 13 år.
Mig og min bedste veninde har været bedste venner i over 2 år, og hun er den bedste veninde jeg har haft. Vi har et helt specielt forhold.
Men der er started en ny pige i klasse, og min bedste veninde sidder selvfølgelig ved siden af hende. De er blevet virkelig gode venner, og de har også helt de samme interesser.
Min og min bedste veninde er ret forskellige og har forskellige interesser. Men hun kan snakke med den nye pige om deres fælles interesser.
Jeg føler bare at hun har glemt mig lidt, og er ret bange for at hun vil skifte mig ud med den nye pige, fordi de minder mere om hinanden. Hver gang jeg ser dem snakke og grine sammen, bliver jeg VIRKELIG jaloux…
Jeg kan ikke lide at have det sådan her fordi hun er min bedste veninde og jeg vil ikke miste hende, da hun også er den eneste bedste veninde jeg har.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det dejligt at høre, du har en så god veninde, der er vigtig for dig.
Du skriver, at du bliver virkelig jaloux på den nye pige, som din veninde sidder ved siden af. Jeg ved fra andre unge, der har stået i lignende situation, at jalousi er en rigtig svær følelse.
Oftest i venskaber er der nogle perioder, man er rigtig meget sammen og andre perioder, hvor man er mere sammen med andre. Det behøver ikke at betyde, man ikke er bedste venner af den grund. Også selv om jeres nye klassekammerat, den nye pige, har nogle af de samme interesser, så har du og din veninde et helt specielt forhold, som du skriver.
Der kan være forskellige ting forbundet ved at være ny i klassen. Ofte kan man virke lidt interessant, og så kender man ikke nogen. Så som helt ny i en klasse kan man måske komme til at ”hægte” sig lidt fast på en person. Måske kan du tænke på at den nye pige også har brug for, at man tager godt i mod hende. De fleste synes, det er svært at være den nye og en lidt udsat position at være i. Det ved jeg fra de børn og unge, der skriver ind om skoleskift.
En ting du kan gøre er at prøve at være sammen med dem, vise at du gerne vil dem begge to. Pigen er ny og viser du også din interesse for hende, så der er helt sikkert plads til jer alle tre. Lav noget sammen i pauserne eller efter skole, vær med eller inviter til det. Måske kan det ende med, at I alle bliver gode veninder. Måske er den nye pige også din nye bedste veninde, så vil du have to bedste veninder i klassen - hvordan vil det være at tænke på den nye pige, som en ny bedste veninde. Selvom de to har fælles interesser, betyder det ikke at du ikke kan være med eller at det ikke vil have dig med. Som du selv skriver, så behøver man ikke have de sammen interesser for at have en stærkt venskab.
En anden ting du kan gøre er at være ærlig overfor din bedste veninde. Fortæl hende at du føler dig lidt glemt, og at du er bange for at miste hende. Måske har hun slet ikke tænkt over det på den måde.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar og ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen BørneTelefonen