Brev
gymnasiet og venner
Brevet er anonymiseret af brevkassens redaktion
Hej BB.
Jeg startede på gymnasiet her i sommers, og jeg kom i en meget god grundforløbsklasse. Jeg kom i klasse med min gamle bedste veninde som jeg ikke har snakket med siden 6 klasse. I starten troede jeg at det ville blive akavet, men vi blev hurtigt meget tætte igen. Vi 2 fandt hurtigt sammen med to andre piger, og vi fik dannet en 4-kløver. Da vi skulle til at vælge studieretning var jeg meget i tvivl, jeg overvejede den studieretning min veninde gik på, og en anden studieretning som mindede om den. Jeg tænkte og tænkte virkelig over hvilken studieretning jeg skulle vælge, og jeg følte mig stresset op presset til at vælge en. Men jeg tænkte over at det var min fremtid og mit liv, så derfor valgte jeg en anden studieretning end min venindens.
Hun kom i klasse med vores anden veninde i vores 4-kløver, og det kunne jeg godt mærke gjorde lidt ondt. Da vi så startede i vores stamklasser gad jeg ikke til at lære min nye klasse, eller være sammen med dem. Jeg gad kun at være sammen med mine gode venner fra grundforløbsklassen.
Folkene i min klasse er meget søde, men samtidig føler jeg at jeg ikke passer ind, vi er ret opdelt. Jeg kan også super godt lide min studieretning og fagene, men klassen føler jeg mangler noget.
Jeg snakker selvfølgelig med folk fra min klasse, men jeg savner bare at have nogen som jeg kan joke med.
Mine 3 venner fra grundforløbsklassen og jeg spiser i hvert frikvarter sammen, men jeg kan mærke at jeg skal vænne mig til at de har deres egne fester uden mig, og jeg føler mig lidt udenfor.
Min familie flytter også snart, og jeg er i tvivl om jeg skal tage med, eller om jeg skal bo hos mine bedsteforældre og gå på det gymnasie jeg allerede går på. Jeg har bare altid været vant til at have nogen få personer jeg hele tiden er sammen med, men i den nuværende klasse føler jeg at jeg ikke har nogle tætte venner.
Jeg ved bare ikke helt hvad jeg skal gøre. Skal jeg tage med min familie og starte i en anden klasse der ? Eller skal jeg bo hos mine bedsteforældre og tag bus i 2 timer hver dag, for at se mine gode veninder i pausen ?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig.
Der er sket mange ting siden du startede på gymnasiet. Nogle ting har du selv haft indflydelse på. Andre ting har været svære at påvirke.
Nu står du i et svært dilemma. Skal du blive og se, hvordan venskaberne udvikler sig – både i klassen og med dit firkløver. Eller skal du skifte gymnasium, flytte med dine forældre og have langt til dine venner. Jeg kan ikke tage beslutningen for dig, men jeg vil gerne dele nogle tanker med dig.
Først vil jeg sige, at det altid er svært at komme i andre klasser end sine veninder. Det er der mange, der fortæller os her på BørneTelefonen.
Det lyder som om, at du allerede vidste at det kunne blive en konsekvens inden du tog valget om studieretning. Alligevel valgte du den retning, der gav mening for dig – og det fortæller mig meget om, hvem du er. Som du selv skriver, så omhandler beslutningen din fremtid. Alligevel er det ikke altid let at sætte sig selv først og prioriterer egne drømme, når ens venner vil noget andet. Men det har du gjort og det synes jeg faktisk er rigtig modigt.
Du kan rigtig godt lide din studieretning og fagene. Derfor valgte du nok også rigtigt, når nu det er meget vigtigt for dig. Dog oplever du, at du ikke passer ind. Det lyder som om, at du savner flere tætte venner i klassen. Ligesom du er vant til fra tidligere.
Det kan jeg godt forstå. Selvfølgelig får du nogle tunge tanker, når to af dine veninder går i klasse sammen og de går til fester med deres klasser. Det med at føle sig udenfor i ens gruppe kommer jo meget naturligt når de går i klasse sammen og oplever nogle andre ting som du nødvendigvis ikke gør.
I starten er det tit, at klasserne lukker sig om sig selv. Med det mener jeg, at festerne holdes meget opdelt. Men det behøver ikke fortsætter. Når andre begynder at blive venner på kryds og tværs, er det helt almindeligt at festerne også bliver mere blandende. Derfor kan det også være at det ændrer sig snart igen.
Skal du flytte med?
Det lyder som om, at du er meget glad for dine veninder. Så glad, at du er villig til at tage 2 timer i bus, hver dag.  Selvom jeg godt kan forstå, at du har lyst til det, så tænker jeg at det kommer til at blive rigtig hårdt for dig.
Men bare det, at du så gerne vil, fortæller mig måske også, at din firkløver er det værd for dig – og måske også værd at blive på gymnasiet for?
Men hvis du tænker, at den klasse du er i nu, ikke er en, du har lyst til at blive i, ville muligheden for at starte helt på ny måske også være en god mulighed.
Jeg lægger mærke til at du skriver, at du ikke gad at lære din nye klasse at kende. Du ville kun være sammen med dine veninder og har siden da spist frokost med dem hver dag.
Jeg kan sagtens forstå, at du mest har haft lyst til at være sammen med dem. Jeg tænker dog også, at det må have været svært for dig og dine nye klassekammerater at lære hinanden at kende.
Venskaber tager jo tid at udvikle. Det er jeg sikker på, at du ved når jeg læser dit brev.
Du virker som en pige, der bruger mange kræfter på at være en god og nærværende ven. Derfor ved du måske også, at det kan tolkes som en afvisning, hvis man aldrig er med.
Her tænker jeg også på dine nye klassekammerater, som du ikke har ville være sammen med. Måske de også har kunne mærke, at du trak dig og derfor har tænkt, at du måske slet ikke vil dem. Giver det mon mening for dig?
Måske de faktisk rigtig gerne vil have dig med i fællesskabet, men tror du ikke vil. Jeg kan selvfølgelig ikke vide det. Dog tænker jeg, at du kan overveje om du faktisk gerne vil fællesskabet i din nye klasse. Hvem ved, måske der også er mulighed for at få nogle rigtig gode og tætte venner her?
Det er nok vigtigt, at du først undersøger om det kan ændre sig i den klasse du går i nu. Måske det også vil hjælpe dig ift. om du skal skifte gymnasium eller ej. Jeg mærker i hvert fald, at det betyder meget for dig, at du er tryg og har venner i din egen klasse også. Mon jeg mærker rigtigt?
En mulighed kunne være at prøve at snakke med dine veninder om den beslutning du står overfor. Nu lyder det som om, at I taler meget sammen og derfor ved de måske allerede lidt om, hvad du står i. Men måske de også kunne hjælpe dig og guide dig i forhold til din egen klasse.
Som jeg forstår det, så går din fjerde veninde også alene i en anden klasse. Måske du kan tale med hende om, hvordan hun har det med det. Selv hvis I ikke kan ændre det, så kan I måske støtte hinanden. Giver det mening?
Du kan også tage en snak med din klasselærer. Din klasselærer har nemlig også ansvaret for, at alle har det godt i din klasse og skal hjælpe dig, når du ikke føler du passer ind.
Måske hun/han har nogle gode idéer til hvad du kan gøre. Jeg er i hvert fald helt sikker på, at det ikke er første gang, at hun/han hører om, at det kan være svært. Det er som sagt et problem som rigtig mange fortæller om.
Jeg kommer også til at tænke på dine forældre. Ved de mon, at du har det sådan her? Jeg tænker nemlig også det er vigtigt, at de ved hvordan du har det, så de kan støtte dig og passe på dig. Særligt hvis de flytter lige om lidt og du skal bo med dine bedsteforældre.
Jeg håber, at mine tanker har kunne hjælpe dig med din beslutning.
Nogle gange skal vi tage nogle rigtig store beslutninger, selvom vi ikke kender konsekvensen af dem. Det kan være rigtig svært at stå i og derfor er det også rigtig godt, at du tør række ud efter hjælp.
Jeg håber, at mit svar har givet dig mod på at fortsætte samtalen med dine venner, familie og lærer. Jeg tror på, at I sammen nå frem til en beslutning, der føles helt rigtig for dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen