Brev
Gymnasie egnet.
Hey der ude:)
Jeg er en pige på 15 år. Jeg går i Folkeskole, jeg skal i niende efter sommerferien. Jeg ville rigtigt gerne på gymnasiet efter 9.klasse. Mit problem er at mit gennemsnit er på 5.2. Jeg er glad i timerne, jeg er altid i skole. Jeg laver mine lektier og aflever dem, den dag de skal afleveres. Mine lærer er meget glade for mig, de kan virkelig se at jeg ville noget i fremtiden, – og det er jeg også glad for:).
Et lille problem: Det er ikke altid jeg rækker hånden op i timerne, men jeg ville prøve at gøre det beder i niende klasse:). Tror i godt jeg kan blive egnet hvis jeg bliver ved på denne måde? Hvad synes i jeg skal gøre beder? Jeg ville virkelig gerne blive egnet:(
M.V.H S… 🙂
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S...
Tak for dit brev. Det er dejligt at høre, at du arbejder godt i skolen og gør hvad du kan for at blive gymnasieegnet, når det er det du ønsker.
Det lyder som en god ide at begynde at række hånden noget mere op i timerne, hvis det er noget du ikke gør så meget i forvejen. Dels giver det jo lærerne et bedre indtryk af hvad du kan og hvor du har brug for hjælp, og dels er det også en god træning i at komme frem med dig selv. Det er også godt at kunne, når man starter i gymnasiet.
Med hensyn til de enkelte fag, og der hvor du trænger til at forbedre dig, synes jeg, at du skal spørge dine lærere om, hvad du kan gøre, for det kan de svare mere præcist på. Og husk at lærerne jo er der for din skyld og at du godt kan stille krav om at de skal hjælpe dig med det der er svært!
Jeg kan jo ikke vide det, men jeg vil gætte på, at du godt kan blive erklæret egnet. Det er jo i høj grad brug for gymnasieelever, der er flittige og som aflever til tiden og alle de andre ting, som du nævner. Lærere er som regel vilde med engagerede elever- både i folkeskolen og i gymnasiet, så hvis du fortsætter den gode stil, så tænker jeg, du har et godt udgangspunkt...
Held og lykke med det.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen