Brev
Grupper i klassen
Hej BørneTelefonen
Der er noget, som har påvirket mig i et stykke tid nu. Efter at vi er begyndt at komme tilbage i skole efter coronakarantænen har jeg og nogle andre følt at klassen er blevet lidt opdelt. Mig og af mine veninder plejede altid at være sammen med dem. Gruppen består primært af alle pigerne fra klassen og et par drenge. Det er bare som om at der blevet skabt en akavet stemning imellem os fire og alle dem. De er også rigtig meget sammen for tiden og det kan man virkelig mærke. Ikke at de ikke må være sammen, men det gør lidt ondt når man bare ser på deres story osv. at de er sammen og så man ikke bliver inviteret med.
Det frustrerer mig og mine tre veninder rigtig meget og vi ved ikke hvad vi skal gøre for at komme ind i gruppen igen.
Det føltes bare som om at der er sket rigtig meget på det sidste.
Jeg ved ikke om jeg selv skal prøve at tage noget intiativ til at spørge om jeg kan være med osv. Men det føltes bare lidt som om at vi bliver frosset ude. Desuden har de også en gruppe på snap hvor de skriver sammen.
Jeg vil lige pointere at jeg ikke har noget i mod nogle af dem og at jeg faktisk rigtig godt kan lide dem. Og jeg tror da heller ikke at de har noget imod mig, men jeg må da indrømme at det godt lidt kan føles sådan nu her.
Undskyld for det MEGA lange brev, men ja håber I kan hjælpe mig og mine tre veninder.
Hilsen pige – slutningen af 8. Klasse
15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev til os! Jeg kan se, at du og dine veninder føler, at stemningen i klassen har ændret sig lidt efter coronakarantænen. Der kan hurtigt ske ændringer i sådan en skoleklasse og det kan sommetider være svært helt at forstå hvorfor. Jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt jeg kan.
Du skriver, at der er blevet skabt en akavet stemning mellem dig og dine tre veninder og så den store gruppe. Nogle gange kan der opstå en akavet stemning uden at nogen helt ved hvorfor. Det lyder jo ikke som om, at I er blevet uvenner. Du fortæller også, at du ikke tror, at de har noget imod dig – eller de tre andre.
Jeg tænker på om du mon kunne aftale at mødes med en af de andre og spørge om der er sket et eller andet? Jeg tænker, at det er bedst at snakke sammen ansigt til ansigt, da man hurtigt kan misforstå hinanden på skrift og i snaps. Du kunne sige til ham/hende, at du savner at I alle sammen er sammen og er i tvivl om om der er sket noget, der har gjort at noget har ændret sig? På den måde kan han/hun fortælle, hvis der er noget i vejen eller være opmærksom på, at få dig og dine veninder med i gruppen igen. Kunne det være en mulighed for dig?
Det er altid svært med en gruppe venner og så sådan en ‘pause’, hvor man ikke rigtig ved, hvad der sket hos de andre. Det kan gøre noget ved dynamikken og det er ikke altid, at man lige kan sige, hvad det er der er sket. Her kan sociale medier være rigtig svære, fordi de kan skabe misforståelser og det kan være svært at finde ud af, hvad der præcis sker. Måske kan du finde gode råd på vores temaside om venskaber. Her kan du finde videoer, gode råd og breve fra andre børn og unge. Du finder den her.
En anden mulighed er også at tale med jeres lærer, hvis I synes det fortsætter og I kan mærke det påvirker jer. Læreren vil muligvis også kunne mærke, at noget har ændret sig – og kan måske igangsætte nogle aktiviteter eller tiltag, som kan få jeres gruppe til være mere samlet igen. Det er i sidste ende jeres lærers ansvar, at I allesammen trives og har det godt i jeres klassefællesskab.
Du har været rigtig god til at forklare din situation til os og jeg tænker, at det er den måde du skal finde ud af om der er sket noget i den store gruppe. Jeg ved, at rigtig mange unge oplever at venskaber ændrer sig, men for det meste ender det med at løse sig alligevel. Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Ellers er du velkommen til at skrive til os igen eller ringe til os på 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen