Brev
Forstyrrende tanker og problemer m. opmærksomhed?
Hej BB.
Jeg er en pige på 16, og her på det seneste har jeg opdaget nogle ting der er ved at gå ud over mit skoleliv og mere.
Jeg går i 9. klasse og er på vej mod eksamen, og jeg føler mig ikke stresset på nogen måde fordi jeg ved at mine karakterer er høje og chancerne for at jeg dumper er næsten umulige.
Dog har jeg her på det seneste haft sværere ved simple ting, såsom fokus og organiseret tankegang. Hvad jeg mener er, at i meget lang tid nu har jeg haft det som om mine tanker kører på 3 spor på én gang og her på det seneste er dette så blevet værre.
Altså jeg oplever at jeg bliver lettere distraheret end før og har svært ved at sætte mig ved én ting i lange perioder, mens min tankegang lyder som 5 tanker på en gang, altså eksempelvis som at have baggrundsstøj ud over de tanker jeg *selv* styrer hvor påmindelser, indfald og “kommentarer” falder ind.
Fx. har jeg prøvet at dele det op som “togskinner.” Altså der er en skinne hvor vejen er nogenlunde den samme, og så er der en masse mindre skinner ved siden af som kører samtidig og hele tiden skifter vej.
Jeg har også før i tiden oplevet en meget depressiv periode der virkede næsten spontan mellem Oktober-November, og har tidligere oplevet panikanfald ved speciel lejlighed (som jeg dog ikke har fortalt nogen om endnu.)
Jeg ville bare høre om det med tankerne/forstyrrelserne er normalt før jeg går ud og rækker efter hjælp? Ville helst ikke spørge andre for ikke at lyde dum/paranoid, så jeg tænkte at skrive her først.
Tak for tålmodigheden.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Jeg synes, det er nogle fine refleksioner, du gør dig, om dine tanker. Beskrivelsen af “togskinnerne” er en rigtig fin metafor. Den gav mig et godt billede af, hvordan du oplever dine tankestrømme. Dine refleksioner fortæller mig, at du har en rigtig god føling med, hvad der sker inden i dig. Så jeg tror på, at noget har ændret sig for dig, når du har mærket det. Og derfor skal du ikke være nervøs for at fortælle andre om det.
Der kan være mange grunde til, at man begynder at tænke anderledes. Alder er en væsentlig grund: Jo ældre man bliver, jo flere ting skal man klare, man har oplevet flere ting, og man skal kunne mere komplekse ting rent tankemæssigt. Du skriver, du er 16 år, og det er en alder, hvor der sker rigtig mange ting i ens liv og inden i. Det kan nogle gange være lidt svært selv at følge med.
Det er helt normalt, at tanker kører som på flere skinner, i forskellige hastigheder og med retningsskift. En måde, man kan afhjælpe dette, er ved at hjælpe tankerne lidt ud af hovedet. Det kan du gøre ved at snakke med folk om det, du tænker på, eller ved at skrive dine tanker ned og lave fx “to-do”-lister. Så ved du, det er på papiret, og du behøver derfor ikke at holde det aktivt i hukommelsen.
Tankestrømme og -forstyrrelser er altså helt normale, når de opleves i en grad, hvor man fortsat har det godt og kan klare de ting, man skal have klaret. Du fortæller dog også om en depressiv periode og et panikanfald, som du ikke har fortalt nogen om endnu. Måske nogle tanker ift. disse episoder også bliver ved med at mase sig på? Derfor synes jeg, at du skal fortælle nogen om det. Måske din mor, far, en lærer eller en helt anden kunne være god at tale med? Det kunne også være din læge. Men måske kunne det være rart at have dine forældre med til den samtale.
Selvom det kan føles svært at række ud og bede om hjælp, så oplever de fleste en stor lettelse ved at dele sine bekymringer. Til bliver de mindre blot ved at blive delt. Men når man deler, giver man også andre mulighed for at hjælpe. Og nogen gange skal der andres hjælp til.
Du er altid velkommen til at kontakte os igen.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen