Brev
Flytte skole
Hejsa, jeg er en pige der går i 8.
For at forstå mit dilemma behøves en forhistorie:
I 7. fik vi lagt klasserne sammen. Der var ikke så mange piger fra min gamle klasse, så vi endte med at være mig og en anden, som jeg aldrig rigtig snakkede med. I sommerferien op til 7. faldt min selvtillid og 2 dødsfald var jeg vidne til. Var super generet dengang, heldigvis er det blevet bedre. Jeg endte ud i en spiseforstyrrelse, så de nye i min klasse fik ikke et ordenligt billede af hvordan jeg er, hvilket har betydning for hvor jeg ligger i hierakiet i dag. Jeg blev rask måneder før sommerferien til 8., her fol jeg blod på tanden og prøvede at komme ind i fællesskabet hvilket tildels lykkedes. Jeg kunne sagtens snakke med dem, men de kom aldrig til mig. I starten af 8. blev jeg træt af at prøve, da jeg ikke fik noget ud af det. Nu sidder jeg her og har det dårligt.
Jeg vil super gerne flytte skole men jeg aner ikke hvordan jeg skal få sagt det til mine forældre, da de tror det hele er godt efter jeg er kommet ud af min spiseforstyrrelse. Også ved jeg heller ikke, om det er dumt at flytte skole lige op til 9. i forhold til eksamener og vende sig til nye lærers arbejdsmetoder osv.
Blev lidt længere end forventet, men håber i vil svare.
Knus
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige i 8. klasse.
For mig lyder det som om, at du er på en rejse med mange oplevelser og uforudsigelige hændelser. Du er blevet rask igen og har det nu bedre efter dødsfaldene, som du har været vidne til.
For mig lyder det som om, du allerede har gjort en masse for at komme ind i din klasses fælleskab. Du har inviteret dine klassekammerater til at lære dig at kende – ved at tale med dem. Men du oplever ikke, at de viser interesse og inviterer dig ind i fællesskabet.
Jeg får et indtryk af, at du er ked af det og frustreret over, at du er alene med alle disse tanker. Er det mon rigtig forstået?
Jeg synes, du gør dig nogle virkelig fornuftige og ansvarsfulde tanker om det at skifte skole. Mit indtryk af dig er, at du er ærlig over for dig selv og har en god selverkendelse.
Niende klasse er et vigtigt år med afgangsprøver. Men endnu vigtigere er det, at du har det godt. Kan du mon følge mig i det?
Jeg vil forslå dig, at du taler med dine forældre, om hvordan du har det med din klasse. At du fortæller dem, at du har det dårligt, og om hvor meget du har gjort for at komme tættere på din klasse.
Du og dine forældre kan f.eks. tale med dine lærere om, at du ikke trives i din klasse, og at du føler dig uden for fællesskabet.
I vil kunne tale om, hvordan alle dine lærere kan støtte og hjælpe dig gennem resten af 8. klasse, men også i 9.klasse. I kan tale med lærerne om, hvad de tænker vil være det bedste for dig.
Måske vil det være bedst, at du flytter skole? Du skriver: “Jeg vil super gerne flytte skole, men aner ikke hvordan jeg skal få sagt det til mine forældre, da de tror det hele er godt efter jeg er kommet ud af min spiseforstyrrelse”.
Hvis du synes, det er svært at sige til dine forældre, kan du sende en besked til din mor eller far. I beskeden kan du skrive, at du gerne vil tale med din mor og far – på et tidspunkt, hvor de har god tid og overskud til at snakke. I kan have fokus på – hvad der er bedst for dig i samtalen. Når I skal tale sammen, kan du også vise dem dit brev og mit svar, så tænker jeg, at snakken er godt i gang.
De fleste forældre ved godt, at livet kan gå op og ned. Jeg håber, at dine forældre vil kunne se, hvordan du har besteget bjerget, og hvor tæt du er på toppen.
Hvis samtalen ikke går, som vi håber på, er du velkommen til at skrive til os igen. Du er også altid velkommen til at ringe til os på 116111.
Knus og kærlige hilsner fra BørneTelefonen.