Brev
faglige forventninger
hej
jeg startede på en privatskole sidste år.
det var mit andet skoleskift og siden da har jeg haft det super godt i klassen.
men mine forventninger til mig selv fagligt stiger og er aldrig indenfor rækkevide. jeg ved godt selv at jeg er en dygtig pige, og mine lære roser mig også. men hvis jeg bare laver bittesmå fejl bliver jeg sur på mig selv og føler at jeg ikke er god nok… jeg er måske lidt en stræber, men jeg er aldrig god nok ifølge mig selv.
jeg havde en slem periode hvor jeg var rigtig ked af det og sur på mig selv. jeg ved godt at alle ikke er perfekte…
det jeg gerne vil have hjælp til er, hvordan at jeg kan skrue ned for mine egne forventninger og accepterer at alle laver fejl.
mvh
en forventningsfuld pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år, Mange tak for dit vigtige brev.
Det med at have urealistiske høje forventninger til dig selv, er du langt fra alene om. Jeg vil rigtig gerne prøve at komme med nogle konkrete forslag til, hvordan du måske kan slippe de urealistiske forventninger, du har til dig selv. Men inden jeg gør det, så vil jeg lige fortælle dig noget mere generelt om det problem du oplever.
For:   Du er ikke alene om de urealistiske forventninger. Rigtig mange unge – især piger – har det på den måde du beskriver. Det er ikke fordi unge – eller piger – er mere urealistiske end resten af befolkningen. Det er fordi der i tiden og samfundet er en masse krav om at ”præstere for at føle man har værdi”, og det lægger et helt urimeligt pres på jer.
F.eks. er der et samfundsideal om at unge HELE tiden: Skal være dygtige i skole, få gode karaktere, hurtigt på en uddannelse, og samtidig være populære og have en masse venner, være tynde, smukke, spise sundt og dyrke masser af sport - Og meget, meget mere! Men som du selv skriver, er ingen ”perfekte”. Og heldigvis! Ellers var vi jo alle sammen bare en flok robotter, designet til at være og gøre på én bestemt måde!
Nogle unge - f.eks. mange gymnasieelever - ender desværre med, at blive alvorligt syge af stress pga. de urimeligt høje forventninger og præstationskrav. Så det er ikke bare noget man kan sige ”pyt” til.
Du mærker heldigvis allerede nu, at det ikke er sundt for dig, og er parat til at gøre noget ved det. Forslag til noget du kan gøre: Der er desværre ikke nogen mirakelkure, der hurtigt kan løse forventnings-problemet. Men du kan ØVE dig i, at have mere realistiske forventninger og krav til dig selv. Bare husk at være tålmodig med dig selv, for det tager tid, og det bliver ikke løst på et par uger. Måske kommer det til at tage mange måneder.
Nedenfor har jeg skrevet nogle forskellige forslag, til noget du måske kan gøre. Nogen af dem kan du måske bruge? Eller lade dig inspirere af?
Skriv sedler, som du sætter op steder hvor du kan se dem til hverdag (indersiden af dit klædeskab, ved din computer, din seng osv), hvor du med få ord minder dig selv om, det du selv skrev i dit brev f.eks.: ”Ingen er perfekte – Og det er helt ok!”, ”Ingen er perfekte – Heldigvis!”, ”Nogen gange er det perfekte, bare at være den man er lige nu og her!” osv. Det virker måske lidt fjollet, men det virker! Det er en måde at skifte de tanker dit hoved er fyldt op af, om altid at være perfekt, ud med nogen mere realistiske, kærlige og kloge tanker om at være menneske.
Tal med dine veninder om hvordan de har det med forventningspresset. Både deres eget, og det de oplever andre har til dem. Når I deler jeres tanker, kan I også hjælpe og støtte hinanden til, at huske og forstå, at I er værdifulde og skønne mennesker, uanset om I får -3, 7 eller 12!
Skriv dagbog. Skriv én ting hver dag som har gjort dig glad (f.eks. den første is, aftenhygge med familien, at danse til din yndlingssang, et smil fra en sød dreng, da du hjalp en veninde, en biograftur med klasse osv.). På den måde bliver det mere synligt, at det der har værdi i dit liv, ikke kun handler om at præstere i skolen.
Brug hver dag tid på noget du kan lide og som gør dig glad. Livet skal ikke kun være arbejde og stræben og udvikling – der skal også være plads til at lade op, finde ny energi og bare nyde livet.
Sæt en stjerne i din kalender, hver gang du stopper dig selv i en tanke eller en handling, der skaber et ødelæggende forventningspres i dig. Og se hver eneste stjerne som en stor sejr og en bedrift!
Tal med dine forældre og lærere om, at du stadig gerne vil gøre dit bedste, men at du gerne vil have deres opbakning og støtte, til at blive mere realistisk i dine krav og forventninger til dig selv. Fortæl at de urealistiske og evigt voksende forventninger, ødelægger din glæde ved de gode ting du opnår og glæden ved at gøre dig umage. Fordi forventningerne gør, at ”godt” aldrig føles ”godt nok”.
Vis dine forældre dit brev til os og svaret. Måske kender de godt til problemet fra deres eget liv, og kan fortælle hvad de har gjort, for at løse det? For voksne oplever også stress, hvis de tror at de kun er det værd de kan præstere. Tal med en lærer om, at tage emnet op i klassens time. På den måde er der flere i din klasse, som kan få hjælp til problemet med urealistiske høje krav og forventninger.
Måske kan du selv finde på endnu flere ting du kan gøre? Og på den måde hjælpe dig selv til, at bevare glæden ved at gøre dig umage og lære nyt. Og samtidig give dig mulighed for, at glæde dig over, at være fantastisk dejlig ”uperfekt”, på lige præcis den måde du er!
Bonus gevinst ved at slippe fri af urealistiske forventninger og krav: Jeg håber, at det jeg har skrevet, kan hjælpe dig med at se, at det ikke kun er dit personlige problem? Men at der er noget udefra, som er med til at skabe og fastholde dig og mange andre, i forestillingen om at ”kun at være god nok”, hvis du hele tiden skal præsterer og leve op til en masse idealer. Så når du begynder at arbejde dig ud af de høje forventningers jerngreb, så ændre du ikke bare noget inde i dig selv.
Du er faktisk utrolig stærk, ved at have modet til at sige fra overfor noget ”usynligt”, der er med til at gøre livet svært for rigtig mange unge. Og måske kan det du gør, inspirere dem til at gøre det samme med deres urealistiske forventinger? Held og lykke med det vigtige projekt! Og hvis du får brug for at tale med nogen om det, så husk at du altid kan ringe, chatte eller skrive til os.
Kærlig hilsen BørneTelefonen