Brev
Efterskole??
Hej.
Jeg er en 14-årig pige, og jeg går i ottende klasse. Jeg har brug for en mening. Jeg ved godt, at det er lidt mærkeligt at spørge om, men altså…Jeg har ikke været i skole i to måneder. Så her på tirsdag skifter jeg skole – jeg håber virkelig det vil virke. Jeg er skoletræt. Jeg har længe været skrevet op til en efterskole i tiende klasse, men da jeg ikke er i skole, har vi rykket det til niende klasse.
Jeg kan næsten ikke vente med at komme på efterskole og blive den ultimative hippie. Det skal nok blive godt. Spørgsmålet er – tror du at jeg vil få mere ud af mit efterskoleophold, hvis jeg venter til tiende??
Jeg tænker med hensyn til evt. kæreste og bare generelt aldersforskel. På efterskolen er der én niende klasse og tre tiende klasser. Tror du, at man vil være “de små”, hvis jeg tager niende? Det eneste jeg er bange for, hvis jeg venter og tager tiende klasse på efterskolen er, hvis jeg køre skoletræt i løbet af det halvandet år, jeg skal vente indtil? Jeg er jo skoletræt nu, men jeg skal jo kun holde fem måneder ud, hvis jeg tager niende.
Plus jeg er ikke særligt langt fremme i skoene, og jeg er decemberbarn – altså født i december. Jeg kunne risikerer at blive den yngste af dem alle…Jeg ved godt, at du sikkert synes, at jeg selv skal bestemme, men jeg beder alligevel om din mening, da alle andre voksne jeg har spurgt, har sagt at jeg selv skal finde ud af det.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Jeg synes, du har nogle gode og meget modne overvejelser vedr. dit efterskoleophold. Måske er du ikke særligt langt fremme i skoene, som du skriver, men du virker meget moden i dine overvejelser, synes jeg.
Jeg kan forhåbentlig hjælpe dig med at se på de to forskellige scenarier, som måske kan hjælpe dig til at tage den bedste beslutning for dig. For som alle de andre voksne du har talt med, må jeg også gentage: At det er og bliver dit valg - i samarbejde med dine forældre.
Du glæder dig, kan næsten ikke vente og er overbevist om, at det bliver godt at komme på efterskole i 9. klasse. Det giver meget mening. Især med hensyn til at du er skoletræt og måske netop trænger til en anden skoleform nu... I hvert fald, så er jeg enig med dig i, at der er nødt til at ske noget drastisk før, der er gået 1½ år, det er jo ikke holdbart for dig, at du er så skoletræt, at du slet ikke kan passe din skole...
Hvorvidt du vil få mere ud af dit efterskoleophold, hvis du venter til 10. klasse, er der selvfølgelig ingen der kan sige noget om. Mine erfaringer siger mig, at det man har god energi på og den gode mavefornemmelse for, sjældent er et dårligt valg...
Du er usikker på om du (sammen med de andre) vil blive de ”små”, hvis du vælger at tage afsted i 9. klasse. Desuden nævner du også, at du kan risikere at blive den yngste. Hvad ville der mon ske, hvis det er tilfældet? Tænker du, at de der vælger at gå i 9. klasse på efterskolen, ikke får så godt et efterskole år, som de der vælger at gå der i 10. klasse..?
Så måske kunne disse spørgsmål provokere dig til at blive lidt klogere på dit valg..? Hvis jeg nu siger, at jeg oplever, at du har taget stilling og godt ved, hvad du skal gøre, hvad tænker du mon så? Hvis jeg nu siger, at jeg tror på, at det gir dig mest mening at tage af sted i 9. klasse, hvad siger din mavefornemmelse dig så? Du kommer som sagt ikke uden om at tage stilling, og jeg gætter på, du får et super skønt år på efterskole, ligegyldigt hvornår du vælger det.
Jeg håber, du kan bruge mine spørgsmål og overvejelser til noget.
Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for det. Du kan også vælge at ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive til BørneChatten. Begge steder sidder der rådgivere klar til at tale med dig.
God tur på efterskole.
Bedste hilsner BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen