Brev
Efterskole
Hej!
Jeg er en pige på 16 år som er på en gymnastik efterskole, men lige siden første uge har det bare virket forkert..
Intet hernede lever op til det jeg troede.
Jeg har altid lidt meget af hjemve, lige siden jeg gik i børnehave og at være her gør mig fysisk dårlig, har kvalme og føler jeg skal kaste op og jeg spiser ingen ting hernede..
Jeg har snakket med mine forældre og de siger lige som alle andre at jeg skal give det en chance til men jeg kan ikke mere, er virkelig langt ude og jeg føler jeg går psykisk ned hvis jeg skal blive her mere..
Alle folk er også meget sådan “Ej hvorfor tager du hjem i hver weekend” der er ingen som forstår mig.. Jeg vil bare så gerne hjem..
Har virkelig brug for hjælp til at overbevise mine forældre om at det er det rigtige at droppe ud!
Håber virkelig i vil hjælpe!
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Tak for dit brev og din tålmodighed. Jeg forstår godt, at det er svært for dig, når du har hjemve. Så bliver det eneste, du har lyst til, at komme hjem. Først vil jeg sige, at det bedste man kan gøre når hjemveen rammer, er tale med nogen - det hjælper. Så det er godt, at du har talt med dine forældre om det, så de ved, hvordan du har det. Jeg lægger mærke til i dit brev, at du skriver, at du har været ramt af hjemve siden børnehaven. Det får mig til at tænke over, at det måske ikke kun handler om, at det er en efterskole du er på nu – måske handler det mere, om følelsen af savn og være der hvor du kender rutinerne, menneskene og hvor du kender dig selv i forhold til dem du plejer at være sammen med? Er det mon det du oplever?Har du (og dine forældre) mon også talt med din kontaktlærer på efterskolen om det? Eller har du talt med nogle af de andre unge? Jeg tænker, at de på skolen jo helt sikkert oplever det hvert år, når nye elever begynder på skolen, og nogen har svært ved lige at falde til... Men for at de kan hjælpe dig, skal de jo vide, hvordan du har det. Hvis det er svært for dig, kan du måske skrive det til dem, eller bede dine forældre om hjælp til at tale med din kontaktlærer? Herefter kan det være en god idé, at finde ud af hvordan I sammen arbejder med hjemve…Det kan være, at lave en aftale med dine forældre og skolen, hvad I alle vil gøre for, at hjemveen dæmpes og måske endda forsvinder, samt en aftale om en dato hvor I vurderer og træffer en afgørelse for hvad der er bedst for dig – at blive eller at fortsætte. På den måde, tror jeg, det bliver det til at overskue. I kan fx tale om, hvad der skal til for, at du får mulighed for at overvinde hjemveen. Det kan være helt konkrete ting, som fx at skrive dagbog ud fra hvad er gået godt i dag og hvilke udfordringer har man brug for støtte til, aftale at tale i telefon eller skype med dine forældre hver eftermiddag i en uge, og næste uge hver anden eftermiddag – hvis det hjælper dig. Det kan også være, at du har glæde af aftale med dine roomie/s eller to andre fra din kontaktgruppe, at de skal støtte dig i at komme med, når der er noget socialt udover det skemalagte… Eller hvad der nu er muligt, at I sammen finder ud af.
Jeg vil skrive om hvad jeg tænker hjemve kan handle om, det kan være, at det hjælper til en forståelse af hjemve og kan tale om det derfra? Det håber jeg er okay med dig?
Hjemve handler mest om at savne noget eller nogen - hjemve kan ramme alle (de seje, sjove, de stille, de glade), og mange oplever hjemve på forskellige måder og på forskellige tidspunkter på efterskoler og andre steder. Især i begyndelsen er hjemve på spil - for alt og alle er nyt og nye for hinanden. Der er mange måder, at håndtere nye situationer og hjemve – nogen er i gang hele tiden, nogen er superudadvendte, andre er mere afventende og nogen ser ud til at have 100 % styr på det… Det kræver energi for alle. Alle er nye, og det giver usikkerheder, om hvem er jeg i alt det nye. Det tager tid at finde sig selv i forhold til andre, og sådan er det for alle – vi kommer bare igennem det på forskellige måder. Samtidig er det også en mulighed for at starte på en frisk, og være åben for at lære nye mennesker at kende og nye oplevelser… - og mulighed for at lære sig selv at kende på ny… Mon, du kan følge mig i de tanker? Jeg synes, at det er helt ok, at du tager hjem i hver weekend, indtil du forhåbentlig er faldet mere til, eller har besluttet dig for at blive eller afslutte efterskolen. Det giver dig et pusterum, som du nok har brug for her i starten. Du kan også snakke med din kontaktlærer om, hvordan du i hverdagen kan få nogle pusterum, hvor du kan lade lidt op og gøre noget, som er godt for dig selv. Det kunne f.eks. være at gå en tur med et par andre unge, eller alene, hvis du har brug for at være dig selv. Det kan også være at lave en aftale med dem, du bor sammen med, om at få lidt alenetid på værelset ind imellem. Det er jo en stor omvæltning at skulle være sammen med så mange hele tiden, og så kan det være godt at få nogle små pauser. Jeg ved godt, at det du spørger om hjælp til, er hvordan du kan overbevise dine forældre om, at du skal hjem. Jeg tænker ligesom dine forældre, at du måske skulle give det en chance mere ud fra de aftaler som jeg nævnte før. Hvis det lykkes for dig, dine forældre og efterskolen at overvinde hjemveen, tror jeg, at du vil føle det som en stor sejr. Og du skal vide, at der på alle efterskoler er unge som dig, der har svært ved at falde til, men for mange lykkes det efter lidt længere tid, og så får de det rigtig godt. Hvis det mere handler om selve skolen, som ikke lever op til dine forventninger, kan du jo også snakke med dine forældre, om du evt. kan finde en anden efterskole. Det er muligt at skifte skole, hvis I kan finde en, som passer bedre til dig, og som har plads. Hvis du har lyst til at tale mere direkte med en rådgiver, er du meget velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på Chatten. Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen