Brev
Bad efter idræt.
Hej BT
Jeg skriver fordi jeg er stødt på et nyt problem på min nye skole, jeg har ikke lyst eller mod til at gå i bad efter vores idrætstime,
Jeg har været oppe og snakke med vores skoleleder og jeg bliver altid henvist til “Et bad for mig selv” og hvis jeg benægter “Får jeg dårlige karakter,
det tager hårdt på mig og det er noget jeg tænker rigtig meget på, jeg sider tit og tænker på løsninger, og min idrætslærer har også sagt at jeg ikke måtte være med til idræt hvis jeg ikke gik i bad efter idræt, hvorefter min idrætslærer siger at jeg skal fritages hvis jeg ikke vil gå i bad efter.
Hvilket jeg synes er meget absurt da det er bare idræt. En time som jeg ikke skal bruge til andet end at dyrke motion. Kort sagt jeg er ikke mentalt klar til at gå i bad efter idræt, jeg kan få det helt dårligt over det..
og min mor har også skrevet til skolen men har fået det samme kedelige svar smidt tilbage i hovedet 😐 håber i kan hjælpe mig fordi det er noget jeg virkelig ikke kan få ud af hovedet.
Men jeg har tænkt mig st tage op på kontoret og sige hey nu gør vi sådan her og sådan er det, og det kan i intet gøre ved fordi jeg bestemmer over min krop.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Du har helt ret i, at du bestemmer over din krop. Og hvor er det stærkt, at du prøver at finde løsninger, når nogen vil have dig til noget, som ikke føles godt.
Jeg kan ikke helt se på dit brev, hvorfor det ikke dur for dig at tage bad for dig selv. Det er ellers en god løsning for mange i din situation. Hvordan kan det mon være?
Og kunne der være en vej til, at den mulighed kunne føles okay for dig? Det kunne fx være, at du kunne få lov til at låse døren, mens du bader. Ville det mon hjælpe?
Jeg ved, at på mange skoler findes der aflukkede bruserum kun til en person, som typisk også bliver brugt af lærerne. Og dem kan man tilbyde til elever, der har det ligesom dig. Så måske kunne du prøve at spørge til efter et mere privat, aflukket bruserum?
Jeg vil også fortælle dig, at der er rigtig mange børn, der har det ligesom dig. Og der kan være alle mulige gode grunde til at bede om en privat bademulighed. Det burde din skole have erfaringer med og før have løst med andre elever.
Skolen kan desværre godt kræve, at du går i bad efter idræt. Men de bør anvise en mulighed for at bade alene.
Jeg synes, at det lyder temmelig voldsomt, at de truer dig med ikke at kunne deltage i idræt overhovedet og med at få en dårlig karakter. Det lyder som om, at I ikke taler sammen på en måde, der er særlig rar for dig.
Det vil jeg foreslå, at du siger enten til din lærer eller skoleleder. Du kan fx sige: “Jeg kan slet ikke lide, når I siger, at jeg ikke kan være med til idræt, eller at jeg får en dårlig karakter. Kan vi ikke godt tale sammen uden, at I siger den slags ting til mig? Jeg vil bare rigtig gerne finde en løsning på det i stedet for at skændes.”
Derefter ville jeg foreslå dig at fortælle, hvor dårligt du har det med det bad og hvor meget det fylder for dig. Selvom du måske har sagt det før, så synes jeg, at det er vigtigt, at de på skolen forstår, hvor ked af det, du er.
Som du kan se, er dette nogle lidt andre forslag end din egen ide om at gå op til skolelederen og sige “nu bliver det, som jeg siger”. Jeg tror nemlig, at hvis du gør det på den måde, så vil du få mere af det samme, som du har oplevet før: Afvisninger og hårde ord.
Hvis du derimod beder om at blive lyttet til og fortæller, hvad det betyder for dig, så kan det være at de lytter mere. Og jeg tror, at det er rigtig godt at holde fast i, at I skal finde en løsning sammen. Skolen vil jo også gerne have det her løst, for det er også et problem for dem, så længe I ikke er blevet enige om noget.
Jeg håber, at du får talt med din lærer og/eller skolelederen igen, og at I sammen kan finde frem til en løsning.
Kærlig hilsen BørneTelefonen