Brev
At flytte skole
Heij. Jeg er en pige på 12 år. Jeg har altid syntes at min klasse var den bedste klasse i verden. Og at vi har et stort sammenhold. Men her i midten af 5. Klasse fik jeg mange andre venner, både fra de andre klasser ( der er 4 klasser fra samme årgang ) og fra andre skoler som ligger i samme by som den jeg bor i. Og jeg brugte ligesom mere tid med dem. End jeg gjorde med dem i min klasse.
Her de sidste 2-3 måneder er mig og min bedste veninde blevet holdt udenfor de andre. Vores lærer sagde det var os selv der skuppede os fra de andre. Men det ved hun jo ikk noget om!!..
Det var kun min bedste veninde og jeg der ik kunne være med til de lege de legede i frikvaterene, og ja kun lige præsic os. Men 5 min. Efter kommer en af de populærere piger, og hun må åbenbart godt være med. Så sagde jeg til dem at de var sygt tarvelige og at jeg sagde det til en lærer.. Så sagde de jamen så bare være med. Men det siger de kun for ikke at få skæld ud. Det virker nemlig altid at sigde det at man sladrer til lærern.
Men her i sommerferien har jeg så valgt at flytte skole. Mange starter om mandagen. Men jeg starter først imorgen ( tirsdag ) men ved bare overhovedet ik hvordan det er at flytte skole? Ved ik hvad jeg skal gøre?? Hjælp mig. Ved godt der går lang tid før i svarer.. Men mistet min telefon i fredags så kan ikke skrive på SMS.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tusind tak for dit brev. Det er rigtig ærgerligt, at du har mistet din telefon, så du ikke kunne bruge sms. Jeg kan godt forstå at du ville have ønsket, at du kunne have fået svar med det samme. Nu er du nok begyndt i den nye skole og klasse. Jeg håber, det er gået godt for dig og at du føler dig godt tilpas med dine nye kammerater.
Nu er der jo gået nogle dage siden du begyndte på den nye skole. Jeg håber, at du har det godt i din nye klasse, og at du føler dig som en del af fællesskabet der. Selv om dine spørgsmål måske ikke længere er vigtige at få svar på, så vil jeg gerne skrive til dig, hvad jeg tænker om det at flytte skole og skulle begynde et nyt sted. Det håber jeg er i orden.
Allerførst vil jeg gerne sige, at jeg synes det er sejt, at du har haft mod til at flytte skole og gøre noget ved, at du følte dig udenfor i klassen. Jeg kan godt forstå, at du tænker, at din tidligere lærer ikke vidste noget om, om det var jer der skubbede jer fra de andre i klassen, eller om det var de andre der ikke ville have jer med. Nu ved jo ikke, hvordan det præcis har været, men jeg tænker, at der skal være plads til, at man kan have venner fra andre klasser og skoler og samtidig have lov til at være en del af fællesskabet i ens egen klasse. Det kan være, at dem fra din gamle klasse følte, at de blev valgt fra af dig og din veninde. Måske følte de, at de ikke længere var gode nok. Lige gyldig hvad der er årsagen til, at de har reageret som de gjorde, så er det ærgerligt, at I ikke fik hjælp til at klare det på en god måde.
Jeg kan så godt forstå, at tiden inden du skulle begynde i den nye skole har været svær. Jeg kan forestille mig, at man har rigtig mange spørgsmål og ting man er i tvivl om. Jeg ved, at nogle også bliver i tvivl om, om beslutningen om at skifte skole er den rigtige beslutning. Måske har du også tænkt sådan? Jeg tænker på, om du mon kendte nogle fra den nye klasse eller skolen i forvejen? Måske går der, på den nye skole, nogle af dem, som du er begyndt at være meget sammen med? Hvis det var sådan, så kunne du måske søge støtte hos nogle af dem?
Jeg tænker også på, om din bedste veninde fra klassen også skulle skifte skole? Måske kunne I støtte jer til hinanden, hvis hun også skulle det.
Jeg ved, at man I nogle klasser har den aftale, at man vælger en i klassen, som har ansvar for at vise den nye rundt på skolen og hjælpe med andre ting. Måske har du også oplevet det i din nye klasse? Det kan være med til at gøre et skoleskift lettere.
Jeg forstår dit brev sådan, at det er i løbet af sommerferien, at det er blevet besluttet, at du skulle skifte skole. Måske har det også været med til at det var særligt svært. Nogle gange kan det være en god idé at nå at hilse på den nye klasse inden sommerferien, så man kender de nye klassekammerater på forhånd. Så er det måske lidt nemmere at forestille sig, hvordan det bliver.
Jeg kan jo ikke vide, hvordan skoleskiftet er gået for dig. Måske tænker du tilbage på din bekymring og tænker at det var helt fjollet, at du havde det sådan? Det kan også være, at du stadig synes, det er svært at være begyndt i en ny skole. Hvis du har lyst er du meget velkommen til at skrive eller ringe igen. Du kan ringe  eller sms'e på 116 111 Hvis du har fået din telefon tilbage eller fået en ny, så kan du jo også bruge den.
Mange tanker og knus fra BørneTelefonen