Brev
A.D.D??
Hej brevkasse
jeg har det seneste halve år, lagt mærke til at jeg har haft svært ved at koncentrere mig både i skolen og sammen med de få venner jeg har.
Jeg dagdrømmer og følger ikke ordenligt med når nogen snakker. Jeg har det heller ikke så godt med at skille mig ud.
Jeg kan ikke fokusere hvis der er nogen der laver gentagende lyde.
Jeg tror jeg har a.d.d., men jeg ved ikke hvordan jeg skal få det sagt til mine forældre.
Hilsen A.D.D- pigen
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Det er fornuftigt, at du nu begynder at fortælle om dine tanker om dig selv og evt. ADD. Når man selv går med sådanne tanker, kan de nemt komme til at fylde rigtig meget. Og tit vil man også føle sig lidt ensom og alene med tankerne. Det kan du måske genkende?
Du skriver, at det er det sidste halve år, du har bemærket manglende koncentration og fokusering. Jeg forestiller mig, at du har søgt efter en forklaring på nettet, og når du læser om ADD, genkender du nogle af dine symptomer. Mon det er rigtigt?
Du har ret i, at en del af en ADD-diagnose er, at man ikke kan koncentrere sig og fokusere. Du ved sikkert allerede, at det er en psykiater, der skal stille diagnosen på ADD. Det kan du ikke selv. Og de symptomer, du er bekymret for, kan også sagtes skyldes andre ting, der sker i dit liv.
Det er din læge, der i første omgang skal vurdere, om dine symptomer kan skyldes ADD. Jeg vil derfor opfordre dig til at kontakte din læge og få en samtale med ham/hende. Lægen er der netop til at lytte til de bekymringer, man kan have om sit helbred og til at vurdere, hvad der kan være på spil.
Det er godt, at du tager dine tanker og bekymringer alvorligt. Du er selv inde på, at du skal have fortalt det til dine forældre. Det giver jeg dig helt ret i, og jeg tror, det er vigtigt for dig, at du får det gjort. Mon du kan finde ud af, hvorfor det er svært at sige?  Er du bange for, at de bliver bekymrede eller kede af det? Eller er du bange for, at de ikke lytter til dig? Eller...?
Jeg vil foreslå, at du finder modet i dig selv, ligesom du gjorde, da du skrev til BørneTelefonen. Aftal med dig selv, hvornår du vil lukke op for dine tanker over for dine forældre. Du skal vælge et tidspunkt, hvor du ved, at I har tid til at tale ordentligt sammen, for det har du brug for.
Du kan evt. også vælge at skrive et brev til dine forældre, eller vise dem dit brev til BørneTelefonen og mit svar. Så har du allerede en god start til jeres samtale.
Når du får det gjort, er jeg ret sikker på, at du vil føle en stor lettelse.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen