Brev
9. klasse.
hej,
jeg er en pige på 15 år, der skal til at starte i 9. klasse.
jeg er rigtig nervøs både fordi mine karakter ikke ligefrem er de bedste, og jeg ved ikke om jeg skal på gymnasiet efter 9.
Jeg ved faktisk slet ikke hvad jeg vil i fremtiden, og synes det er rigtig svært at vide i en alder af 15 år. Jeg synes at kravende er enorm høje, og får helt ondt i maven bare ved tanken om det.
Har overejet flere muligheder, fx hvis mine karakter ikke er gode nok, så at tage 10. klasse, også på gymnasiet derefter.
Er også bange for at miste kontakten med mine venner, hvis jeg ikke skal på gymnasiet, ligesom dem. Eller at blive set ned på, hvis jeg vælger noget andet.
for mig er 9. klasse, og muligvis gymnasiet fuldkommen uoverskueligt, og jeg er personligt 100% umotiveret.
så hvad kan jeg gøre for at få mere motivation, overskud, og muligvis bedere karakter?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Jeg tror, at de fleste på din alder, oplever en del forvirring i forhold til, hvad der skal ske efter 9. klasse. Derfor vælger mange også at tale med en uddannelsesvejleder (også kaldet en uu-vejleder), som oftest er at finde på ens skole. Uddannelsesvejlederen vil anbefale dig forskellige ting alt efter hvilke karakterer og ens motivation. Det kan også være, at du er bedre til nogle fag end andre og at det kan blive afgørende for, hvilken retning du bliver anbefalet at gå.
Jeg er derudover også ret sikker på, at ens klasselærer skal bedømme om de mener den enkelte elev er egnet til fx gymnasiet – du kunne måske tale med din klasselærer om det er noget I kommer til at tale om inden du er færdig med 9. klasse og hvad han/hun vil anbefale dig?
Ud fra det du skriver, tænker jeg umiddelbart, at det kunne være en god ide at starte med en tiende klasse. Her har man mulighed for at udvikles og have lidt ekstra tid til at mærke efter, hvilken retning, der kunne være den rette for dig efter folkeskolen. Du skal jo også huske på, det er ikke kun gymnasiet der er en mulighed, der er jo også fx hhx stx eller eux. Du må mærke efter hen ad vejen og via en snak med fx din uu-vejleder finde ud af, hvor dine styrker er og hvor du har dine interesser.
Der er jo også mange, der efter folkeskolen vælger et år på efterskole. Er det mon noget du har overvejet. Det kan for nogen være rart at komme lidt væk fra dagligdagen og folkeskolen og møde nye venner og samtidig dygtiggøre sig både fagligt og menneskeligt. Det ekstra år, kan måske være med til at gøre dig klar på at kunne vælge næste skridt i dit liv? Måske en start kunne være en snak med dine forældre?
Du skriver, at du er bange for at miste kontakten med dine venner, men du må huske, at med mindre alle dine venner, vil have samme retning i gymnasiet, kommer de højst sandsynligt ikke til at se mere til hinanden end du vil se dem, når de bliver spredt ud i op til 13-14. klasser og får en masse nye venner – ligesom du også vil kunne få i tiende klasse.
Jeg tænker ikke, at der er nogen mirakelkur til bedre karakterer og mere overskud andet end at gøre det bedste du kan. Du kan evt. hører dine lærere om, hvad der skal til for at du kan få bedre karakterer – måske siger du bare ikke nok i timerne og kan ”hurtigt” hæve din karakterer ved at sige mere, fordi du godt kan stoffet? Måske skal du læse flere lektier for at give karaktererne det sidste skub? Men igen overskud og motivation kommer også ved at du bruger tid på at holde fri og lade op ved at være med dine venner. Tænker du lige nu har sommerferie, så jeg vil anbefale du får slappet af og ladet op.
Derudover tænker jeg, at det der kan gøre dig umotiveret er uvisheden om, hvad du skal for lige nu kan det måske føles, som om du stræber efter noget, du egentlig ikke har lyst til i forhold til at komme direkte på gymnasiet? Derfor tænker jeg, at en anbefaling fra en uddannelsesvejleder eller lærer, vil kunne give dig mere ro på så du kan koncentrere dig mere om at gå efter det mål du sætter dig.
Jeg håber, at du snart får lidt mere vished om, hvad der skal ske – ellers er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på vores chat eller SMS.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen