Brev
Skilsmisse livet
Hej jeg er en pige på 13 hvis forældre blev skilt i Marts 2020 så det er ikke så længe siden.
Begge mine forældre har fået en kæreste og det har jeg det virkeligt svært med. Jeg har haft det rigtig dårligt siden de blev skilt og er i skilsmissegruppe på min skole og snakker med en psykolog for at få det bedre.
Men jeg kan ikke holde ud at mine forældres kærester skal sove ved os. Så jeg har sagt det til min far så hans kæreste sover ikke hos os. Men hos min mor har jeg også sagt det men vi skal holde julefrokost og så SKAL han sove her. Jeg så ked af det for jeg har det mega dårligt med det. Jeg vil ikke være ond men jeg gider bare ikke være sammen med deres kærester.
Jeg føler mig meget alene jeg kan ikke snakke med mine brødre om det for den ene er mega sur og den anden er autist. Og det er ikke altid så nemt at snakke med mine forældre fordi de ikke selv har prøvet det.
Jeg havde to bedste veninder som løj for mig med at vi var bedste veninder og de gad ikke være sammen med mig de forstår ikke hvorfor jeg er så sur og ked af det og vil ikke indse at de har gjort noget forkert.
Jeg er også begyndt at spise meget mere fordi jeg har det dårligt. Jeg vil gerne forblive lille så mine forældre altid er nød til at hjælpe mig. Efter de blev skilt har jeg følt at jeg var 15 og ikke 13. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og jeg tænker meget på død og sådan noget men jeg vil ikke dø jeg vil leve men tænker stadig meget på det.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige
Tak for dit brev. Det er godt, du skriver et brev om dine tanker og følelser. Skilsmisse er en svær ting og rigtig mange vil kunne genkende det, du bliver ked af.
Det er vigtigt at tale med andre om de svære ting. Det er især vigtigt at tale med sine forældre om, hvordan man har det, hvis det er muligt.
Du har fortalt din far, hvad du har det bedst med, når du er hos ham, og han har respekteret dit ønske. Du har selv skabt en “åben dør” ind til din far, ved at være ærlig omkring, hvordan du har det. Det giver dig mulighed for endnu en samtale om det du er ked af.
Har du mon mod på at prøve det?
Mange børn/unge fortæller, om  følelsen af at føle sig alene, når forældres kærester er der. Du fortæller meget præcist, hvordan det er at være dig, Det er en god evne at have, og den kan bruges,  når du beder om hjælp.
Skilsmissen var i marts, så det hele er meget nyt.  Dine forældres forhold til deres kærester er også meget nyt. De bruger tid på at lære hinanden at kende, og finde ud af om de passer sammen. Det kan være en af grundene til at du får en følelse af at være alene. Du har brug for mere tid sammen med dine forældre, for at du kan være tryg og tilpas.
Du fortæller, at du og dine brødre samtidig ikke har kunnet bruge hinanden her i skilsmissen, og om din skuffelse med veninderne.
Jeg tænker på, at de to ting, udover skilsmissen, på en måde skubber til følelsen af at være alene. Kan du følge mig i det?
Når du fortæller, at du har lyst til at blive ved at være lille og blive passet på, fortæller du klart,  at du har brug for at føle dig tæt på dine forældre. Du kan ikke være som en 15 årig, når du kun er 13 år. Jeg er enig i at en 13 årig har langt mere brug for sine forældres nærhed end en 15 årig.
Jeg tror, det bedste sted for dig at starte, er der, hvor du allerede har haft god kontakt – hos din far. Han har vist, at han lytter. Det giver dig tryghed.
Jeg kender ikke dine forældre, men de fleste forældre vil gerne have, at deres barn har det godt. Din far har vist det.
Jeg ved ikke helt, om du også har fortalt din mor, at du ikke kan lide, kæresten sover der? Du er ked af, at han nu skal sove der til en julefrokost. Men hvordan er det ellers?
Mon du kan fortælle din mor, hvordan du har det – evt. vise hende dit brev? Er det en mulighed for dig? Kan I to mon aftale et tidspunkt, hvor I  kan være alene i ro og fred – til en vigtig snak?
Kunne det mon være en mulighed du nævner overfor din far og mor du godt kan bruge lidt alene tid med dem hver i sær, fx lidt tid, hvor I kan julehygge sammen, eller måske gå en tur sammen og få en snak?
Når du skriver: “jeg vil leve”, giver det indtryk af, at du har tænkt dig at kæmpe for at få det bedre. Det er så godt at du har energien.
Du har allerede taget flere skridt på vejen til at få det bedre. Jeg kan læse du også taler med en psykolog, mon du har fortalt psykologen de ting, du har fortalt mig? Hvis det er svært, kan du måske overveje at vise psykologen dit brev til os og mit svar. Det kan måske være en god måde at få taget hul på denne vigtige snak. For jeg håber psykologen, måske også kan være dig en støtte i forhold til at få talt med både din mor og far, så du kan få det bedre.
Jeg tror på, du kan, både fordi du allerede er begyndt og fordi du er meget klar på, hvad du har brug for.
Det kan være en god idé for dig at ringe til Børnetelefonen på 116111, for at prøve at tale direkte med en rådgiver om dine tanker og følelser. De er gode til at lytte og forstå
Jeg håber, svaret kan hjælpe dig videre til tættere kontakt med dine forældre.
Kærlig hilsen Børnetelefonen