Vil ikke bo hos min far

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Jeg kan virkelig godt forstå, hvilke tanker du har omkring din far og hans nye kæreste. Som du skriver så tydeligt og klart, så er det svært for dig at have en sammenhængende hverdag, fordi du går og tæller ned til at være hos din far, selvom du nu kun er hos ham hver anden weekend.

Jeg synes, at det er smadder modigt og en kæmpe styrke hos dig, at du både har talt rigtig meget med din mor om jeres forhold, men også at du skriver til os nu.

Så vil jeg prøve, så godt jeg kan, at komme med mine tanker og råd til, hvad du kan gøre nu.

Det vigtigste af alt er, at du føler dig tryg. Du har ret til at føle dig tryg og blive behandlet med respekt af dine forældre. Du skriver, at du er utryg hos din far, og at forholdet til hans kæreste heller ikke er godt. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at være i.

Vi taler med rigtig mange børn og unge her på brevkassen, men også på telefonen, som fortæller de samme ting som dig. Fordi din far har fået en ny kæreste, er det jo ikke ensbetydende med, at du skal være glad for hende, fordi han er det.

Jeg tænker også, at det er utrygt fordi hun er en ny person for dig, og fordi din far måske ikke viser så meget interesse for dig som tidligere. Jeg kan godt forstå, at du derfor ikke har den store lyst til at skulle være sammen med ham.

Selvom man ikke er udsat for noget som overgreb eller fysisk vold eller lignende, så kan man sagtens føle sig utryg ved en forælder. Som du beskriver, så virker han ligeglad, og det gør jo at I bevæger jer væk fra hinanden.

Det er godt, at du taler med din mor om det. Jeg kan godt se meningen med at det er godt, som din mor siger, at du har kontakt til din far. Men det skal også være en god og tryg kontakt.

Jeg tænker, at der kan findes mange andre løsninger, end at du er hos din far hver anden weekend. Måske er det bedre i en periode, at I ses en gang om ugen og laver noget sammen. Så behøver du ikke sove hos din far, og det kan måske være nemmere at snakke sammen, hvis I går en tur i skoven, tager på en hyggelig café eller til noget sport sammen.

Det kan også være, det ville være rart for dig, at du var hos din far hver tredje weekend – eller noget helt andet. Det er kun forslag, og du kan bedst føle, hvad der er en god løsning for dig, hvis du og dine forældre prøver noget af sammen. Giver det mening?

Måske du kunne have mod på at skrive et brev til din mor, hvor du foreslår, at du kan se din far på andre måde fx ligesom de her forslag?

Det kan også være, du bare kan foreslå hende det uden at skrive et brev, men det kan være nemmere at argumentere for en anden ordning i et brev. For så har du tid til at sætte dig ned og tænke, inden du skriver. I brevet kan du fortælle hende, at du føler dig utryg hos din far og virkelig har behov for, at der sker noget andet lige nu.

Hvis I på den måde stille og roligt kan prøve nogle andre ordninger af, ville det måske være det bedste for dig. Men hvis du slet ikke synes, det lyder som et godt første skridt, vil jeg gerne fortælle dig om din initiativret.

Du har noget, som hedder initiativret. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at holde et møde sammen med dine forældre, fordi du ikke synes, at ordningen fungerer lige nu.

Før mødet kan du tale med Familieretshuset om, hvordan du har det. De ved en masse om at være ramt af skilsmisse, og de har talt med virkelig mange andre børn og unge, der har haft det svært med enten deres mor eller far.

Du kan ringe helt anonymt til Familieretshusets Skilsmissetelefon for børn her: Børnenes Skilsmissetelefon

Så vil en god voksen fortælle dig mere om, hvordan du kan bruge din initiativret og blive hørt. For du har ret til at blive hørt, og det er vigtigt, du fortæller dem, at du ikke er tryg hos din far.

Hvis du bestemmer dig for, at du har lyst til det, så kan det være, du på et tidspunkt skal til møde i Familieretshuset. Så kan du få en bisdder med fra Børns Vilkår.

En bisidder er en voksen, der kan lytte til dig og hjælpe med at sætte ord på dine tanker og ønsker i mødet med Familieretshuset. Bisidderen er din voksen og ved en masse om dine rettigheder. Du kan se en video med en bisidder her: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår

Jeg vil lige fortælle dig, at hvis du gerne vil have en bisidder, så skal du fortælle os dit navn, adresse og telefonnummer. Det betyder, at du ikke er anonym.

Men du kan altid ringe til os på 116 111. Helt anonymt. Så kan vi sammen finde en løsning omkring din situation, og du kan høre lidt mere om bisidderne. Det kan også være godt at ringe til os først uanset hvad for at tale lidt om din situation og tanker.

Jeg håber, du får talt lidt med din mor om det hele. Jeg ved, du har talt med hende før, men nogle gange skal de voksne råbes op på flere forskellige måder, før de forstår, at det faktisk er rigtig vigtigt.

Jeg sender dig et stort knus.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier