Brev
Skilsmisse
Jeg står i det problem, at mine forældre lige er blevet skilt, men jeg ved ikke hvem jeg vil bo ved for de går begge og er skide sure så jeg enlig ikke har lyst til at bo ved nogen af dem! Men aller mest har lyst til at få mig en plejefamilie og bo der fremover!
Det er sq ikke så fed at være hjemme ved mennesker der er så sure og ikke har tid til en! Jeg har brug for mere kærlighed end det jeg får for har prøvet at tage liget af mig selv fordi jeg har været så langt nede! Jeg har grædt i dagevis pga. det! Det værste er så, at de blev skilt lige efter min farmor døde.. Det gjorde hun natten mellem d. 24 og 25 december så vi havde ikke en særlig fed jul!
Nu går jeg så lidt sammen med min far og får tømt hendes hus for min farfar døde i 2007 og så endda natten mellem d. 01 og 02 januar. Jeg har gået og været meget ked af det på det sidste pga det med mine forældre, men hvad skal jeg gøre? Pleace hjælp mig!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tak for dit brev. Godt at du har haft overskud til at skrive. Jeg kan godt læse, du har rigtig meget at tænke på lige nu.
Det er en rigtig svær situation, du står i. Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at vælge, hvem du skal bo hos, når du føler, at de er skide sure, som du skriver.
Det er superhårdt, når ens forældre skal skilles og nok noget af det værste, man som barn kan opleve. Alt det, som var den sikre base, falder lige pludselig fra hinanden, og man skal til at være en anden slags familie. Børnene oplever tit, som du beskriver, at der ikke er tid til dem, fordi deres forældre har det så skidt selv og måske ikke give børnene den omsorg, de kan trænge til i den første tid efter skilsmissen.
Det er dine forældre, der har valgt at blive skilt, og selvom de har meget selv at tænke på, skal de hjælpe dig og støtte dig igennem den her svære tid og snakke med dig om, hvordan du har det og om, hvordan du gerne vil have, at dit liv bliver efter skilsmissen. Jeg tænker, at det også er dine forældres ansvar at beslutte, hvor du skal bo. Nogle forældre spørger deres børn, hvor de vil bo, og det er måske sagt i en god mening, men sådan som jeg forstår dit brev, er det ikke rart for dig at skulle tage det valg? Du kan måske føle dig i klemme mellem dine forældre og være bange for at gøre dem kede af det..?
Som sagt tænker jeg, at dine forældre bør aftale, hvor du skal bo, ud fra hvad de mener er bedst for dig. Hvis det er svært for dine forældre at blive enige, kan de få hjælp i Statsforvaltningen, og du kan eventuelt også foreslå dem at ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57 og tale med en rådgiver.
Du skriver, du også har mistet din farmor d. 24 – 25. dec. Det må også have været hårdt for jer alle sammen. Jeg kan godt forstå, det blev en trist jul. At miste en bedsteforælder kan være hårdt. Din farmor har været der lige siden, du blev født, og du har aldrig prøvet at være uden, så det er helt naturligt at føle en sorg, der kan være helt uoverskuelig - og så oven i din forældres skilsmisse. Måske har I ikke haft tid i familien til at snakke om tabet af din farmor? Jeg tænker, det kan være vigtigt, når man mister en person, som har været en del af ens liv på den ene eller anden måde... Det er mange ting, du går med alene, og jeg tænker, det kan bliver helt uoverskueligt for dig, så du ønsker dig væk herfra, som du skriver.
Jeg tror, det er vigtigt, at du får noget hjælp af en voksen. Er der mon en voksen, du har tillid til? Det kunne være en i din familie, en lærer på skolen, en vens forælder eller en helt anden. Jeg ved godt, at det kan være svært at bede om hjælp, men jeg håber, du kan finde mod til det. Du kan måske bruge dit brev til os at snakke ud fra, det beskriver godt, hvordan du har det.
Du fortjener den støtte, der skal til, så du kan få ro til at lære dit nye liv at kende.
Måske kunne det også være en hjælp for dig at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.