Brev
Skilsmisse
Hej jeg er en pige på 11 år og mine forældre er skilt
på min skole er der op til 6 klasse så det betyder at jeg skal skifte skole men det det går ud på er at jeg har boede hos min mor i hele mit liv og været på weekend hver anden weekend og jeg vil gerne være 7/7 og jeg føler jeg kun kan tale med min far om det fordi jeg er bange for min mor bliver sur
og det trykker mig osse en del i skolen kan jeg blive hurtigt sur og ked af det og når jeg taler om det bliver jeg også hurtigt ked af det men er bange for min mor bliver sur
jeg taler osse med min lære om det
hvad skal jeg gøre?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Pige 11 år
Hvor er det godt at du skriver herind, for jeg kan høre at det er svært for dig lige nu. Du står i mellem din far og mor og dine egne ønsker, og det er bestemt heller ikke rart for dig. Jeg vil gøre alt hvad jeg kan, for at hjælpe dig.
Du skriver at du har boet hele dit liv ved din mor, og er ved din far hver anden weekend. Jeg kan godt forstå du ikke vil gøre din mor ked af det, og det viser at du er en omsorgsfuld pige. Men det er vigtigt, at du også er glad. Du skriver at du er bange for at din mor bliver sur. Har du mon oplevet før, at din mor kan blive sur over ting? Eller måske er du mest bange for at hun bliver ked af det?
Det er godt du kan snakke med din far om det, og det kan måske også hjælpe dig. Når man fortæller andre mennesker om sine følelser og meninger, så får man det bedre indeni. Hvordan snakker dine forældre sammen? altså, er de venner eller kan de ikke snakke sammen? Hvis de er gode venner, ville det måske hjælpe dig, hvis din far kunne være med til at fortælle din mor om dine ønsker til hvor du gerne vil bo.
Jeg kan godt forstå det er svært for dig. Du vil ikke gøre din mor sur og ked af det, men samtidig vil du gerne bo mere ved din far. Hvis din mor bliver ked af det eller sur, hvorfor tror du så hun gør det? Det kan måske være fordi hun vil savne dig når du er ved din far. Det er helt normalt hvis din mor bliver ked af det, men det bedste vil være at hun lytter til dine følelser.
Når man er et skilsmisse barn så kan du ikke bestemme, men du har altid ret til at sige din mening. Når du er over 10 år så har du ret til det, der kaldes initiativret. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at indkalde dine forældre til møde, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt med dine forældre skilsmisse.
Du har også ret til at have en bisidder med som støtte. Bisidderen må ikke holde med nogen af dine forældre, men skal kun støtte dig. Bisidderen skal være en slags tryghedsperson for dig, som hjælper dig med at få sagt, hvad du har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111.
Jeg vil til sidst sende et link til dig, hvor du kan se en Youtube video, hvor de fortæller om gode ideer til, hvordan man starter en svær samtale med en voksen: https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/
Du har skrevet herind til os, og ved at gøre det, har du vist at du er viljestærk. Du vil ikke gøre din ked mor af det, og det viser at du er en omsorgsfuld pige. Du sætter rigtig fint ord på dine tanker og følelser, og det er en rigtig god egenskab at have. Du har viljen og styrken, nu skal du finde dit mod, så du kan blive en glad pige og have det godt indeni.
Jeg håber du kunne bruge mine råd, og at du får en rigtig god samtale med din mor.
Knus og kram BørneTelefonen