Brev
Problemer med mor og far.
Jeg har det meget svært både med skole og min mor og far er skilt.
Det med skolen er bedre, og jeg får hjælp. Men min mor og far kan ikke finde ud af at være sammen. Min mor kan ikke holde til når min far kommer, fordi at min far ikke skriver hvornår han kommer. Så mig og min (store) søster skal næsten hele tiden flytte fra min mormor til deres sommerhus. Bare fordi min mor ikke kan holde til det. Så føler Jeg heller ikke at jeg er tryg med at være hos min far, og jeg ved ikke hvorfor. Min far har også en kæreste. Bl.a så har vi været med/Hørt næsten alle deres skænderier, og det tænker jeg meget på om aftenen.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Hvor er det godt, du skriver ind og deler dine tanker. Jeg kan godt forstå, det er rigtig hårdt, når din mor og far ikke kan finde ud af at være sammen, og jeg håber, jeg kan give dig nogle ideer til, hvordan du kan få det bedre.
Først er fremmest er det vigtigt, du ved, at det ikke er din skyld, at dine forældre er blevet skilt. Ligesom det er vigtigt du ved, at det er dine forældres ansvar at snakke sammen og blive enige om, hvilke aftaler der gælder i forhold til dig og din søster.
Du skriver, at du ikke er tryg hjemme hos din far, men du ved ikke hvorfor. Det er vigtigt, at man kan føle sig tryg derhjemme. Måske handler din utryghed om, at du ikke kan lide, at han skændes med sin kæreste? Det kan nemlig være rigtig utrygt og ubehageligt at skulle høre på. Jeg tænker på, om du har prøvet at tale med din far omkring, hvordan du har det, når du er hos ham? Jeg ved godt, at det kan være svært at skulle tale om, og man kan være bange for at gøre nogen kede af det. Kender du mon det?
En idé kunne være at skrive et brev til ham. Hvis du synes, det kan være svært at få skrevet et brev, har vi lavet en guide til, hvordan man kan bygge et brev op. Du kan læse mere her: Guide til brev. Du kan også vise ham det brev, du har skrevet herind – og mit svar.
Du skriver, du har en storesøster. Har du mon talt med hende om, hvordan hun har det i forhold til, at jeres forældre har det svært med hinanden? Det kan nemlig være rart at dele med en man stoler på. Hun kan måske også støtte dig i forhold til, at I sammen får talt med jeres far. Det kan godt være nemmere at være to, når man skal have sådan en snak.
Det er svært for din mor at holde til, at din far ikke skriver, når han kommer. Er det mon noget, du fornemmer, eller har din mor snakket med dig og din søster omkring det? Det er vigtigt, at dine forældre tager ansvar for deres konflikter og ikke blander jer ind i det. Det synes jeg også, at du skal få talt med din mor omkring. Her kan du evt. også skrive et brev til hende, hvis det er svært, eller gøre det sammen med din søster.
Jeg ved fra andre børn, at det også kan føles godt, hvis man kan snakke med andre børn, som også har skilte forældre. Kun hvis man selv har oplevet det, er det til at forstå. Og netop dét, at blive forstået, kan være med til at man føler sig lidt mindre alene. Det er det, man har mulighed for i en såkaldt Børnegruppe. Mon du har hørt om det? Jeg ved, at man tilbyder det rundt om i Familieretshusene. Familieretshuset er der hvor man blandt andet hjælper familien med at aftale samvær efter en skilsmisse.
Det er muligt at ringe til Børnenes Skilsmissetelefon, og høre mere om det. Man kan ringe anonymt. På skilsmissetelefonen har du også mulighed for at høre mere om dine rettigheder. Det er nemlig sådan, at alle børn har ret til at blive hørt, også efter deres forældre er blevet skilt
Fordi du er fyldt 10 år, har du du det, der hedder initiativret. Du kan læse mere om det her: initiativret
Dine forældre kan også ringe til vores Forældretelefonen, så vil vi guide dem i, at støtte dig bedst muligt. Nummeret er 35555557, du/I kan læse mere om vores Forældretelefom her: ForældreTelefonen
Du har det også svært i skolen, men du får hjælp og det går bedre. Dejligt at høre. Du skal vide, at når tingene er svære derhjemme så sker det ofte, at det kommer til at gå ud over skolen. Det kan f.eks. være svært at samle sig. For at dine lærere kan hjælpe og støtte dig bedst, er det vigtigt, de ved, hvordan du har det derhjemme. Du kan tage fat i en lærer efter timen eller sende en besked og aftale et tidspunkt at mødes.
Jeg håber mit svar har hjulpet dig et skridt videre på vejen og givet dig nogle ideer til, hvordan du kan få snakket om dine tanker og følelser, så du kan få det bedre. Hvis du har brug for mere hjælp eller et andet godt råd, er du altid velkommen til at kontakte os på 116111 eller på sms eller chat. Her sidder en rådgiver parat til at hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen