Brev
MINE RETTIGHEDER HVIS JEG IKKE HAR LYST TIL AT MØDE EN AF MINE FORÆLDRE.
Hej!
Mine forældre er i skilmisse,det gået meget over mig og min lille bror og det synes jeg er okay,fordi det er faktsik grunden til hvorfor de blev skilt. Jeg mener ikke at det er lige den grund men den er indblanet i det.
Sidste år blev jeg ,min lille bror og min mor smidt hjemme fra af min far, det hele skette forfærdeligt , han kar slået både mig,min lille bror og min mor og den opførelsen som han vidste var imod reglerne.
Lige nu er alting i gang ,åtsa retten, han nægter det hele som vi har fortalt til psyghologen. Vi fik hende fra stats-retten. Jeg ,mor og lille bror gider simpelhen ikke se den person ,som nogen kalder for far.
Hende psyhgologen fra retten har skrevet noget vrøvl i dokumenterne og jeg er helt sikker på at der biler aftalt en møde hvor vi alle 4 skal være med til .Og som jeg sagde fro det gider jeg ikke og det bliver jeg og min lille bror tvunget til ,jeg vil meget gerne vide vilke rettigheder jeg har mod det ,
Ps. der skal selveføligt fortælles meget ,men kan i sige hvad kan jeg gør i denne situation ? jeg rigtigt geren skrive og fortælle mere hvis i har brug for det . 🙂
Hilsen I…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år, tak for dit brev, som du har kaldt  "mine rettigheder hvis jeg ikke har lyst til at møde en af mine forældre".
Når jeg læser dit brev, får jeg indtryk af, at du - og din lillebror og mor - befinder dig i en presset og forvirret stuation lige nu. Det er rigtig godt, at du nu gerne vil vide noget om dine rettigheder i denne situation. Også fordi du synes, at der er skrevet noget vrøvl i dokumenterne.
Jeg bliver lidt i tvivl, når du skriver "statsretten", om du mener statsforvaltningen eller om du mener retten..? Men uanset hvad, så tænker jeg at du godt vil kunne få hjælp fra en børnebisidder her fra Børns Vilkår, som kunne hjælpe dig med at kigge på det referat af samtalen med psykologen, som du ikke synes du kan genkende. Så har du mulighed for at kommentere på det, der er skrevet, og det kan børnebisidderen hjælpe dig med at skrive ned og give videre til enten statsforvaltningen eller retten (alt efter hvor jeres sag kører). Måske kan du (og din lillebror) få lov at få en ny samtale med en børnesagkyndig psykolog, og måske vil børnebisidderen kunne tage med dig/jer og sørge for, at der bliver lyttet til det, I siger.
Du kan læse mere om børnebisidderne her >> eller du kan ringe på tlf 35 55 55 59 og høre mere. Måske vil du føle dig mere tryg, hvis din mor eller en anden voksen hjælper dig med at ringe op, og det er selvfølgelig helt i orden.
Du skriver, at der skal fortælles meget, så måske ville det være rart for dig at ringe til BørneTelefonen og tale med en rådgiver. Du kan også bruge BørneChatten, hvis du synes det er lettere at skrive om det.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.