Brev
Jeg forstår dem ik
Hej. Mine forældre blev skilt for lidt over et år siden.
Her i de sidste måneder har jeg haft det rigtig svært! Jeg hører dem tit skænde over telefonen, og det går mig rigtig meget på at de ikke kan sammen.
Desværre syntes jeg også at det begynder at gå udover min skolegang, jeg har svært ved at koncentrere mig, Jeg lytter ikke efter i timerne og jeg sidder tit alene i frikvartererne!
Kan jeg selv gøre noget for at mine forældre kan enes igen?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år
Hvor er jeg glad for, at du skriver til os og fortæller, hvordan du har det.
Det lyder som om, det er en svær tid, du går igennem. En skilsmisse er en stor begivenhed for alle i familien, og det kan tage tid at finde ud af at få tingene til at fungere. Men det er ikke i orden, at dine forældres samarbejdsvanskeligheder går ud over dig. Derfor er det rigtig godt, at du er opmærksom på, hvordan det påvirker dig, og at du beder om hjælp.
Du spørger, om du kan gøre noget for, at dine forældre kan enes igen. Det er dig, der er barnet og dem, der er de voksne. Det er altså ikke dit ansvar at få dem til at enes. Men det du kan gøre er, at gøre dem opmærksom på, hvordan deres skænderier påvirker dig. Så må de selv finde ud af, hvad der skal til, for at de kan enes.
Måske er det lettest for dig at fortælle din mor og far, hvordan du har det, når du har dem på tomandshånd hver især. Hvis du har lyst, kan du også vise dem dit brev og mit svar.
I tilfælde af, at dine forældre læser med, nævner jeg her, hvor dine forældre kan få hjælp til at tackle deres samarbejdsvanskeligheder. Dine forældre kan f.eks. kontakte ForældreTelefonen, som har telefonnummer 35555557. Her kan de søge råd og vejledning i forhold til at håndtere tingene uden, at det kommer til at gå ud over dig. Der er også mulighed for at få gratis rådgivning i kommunens åbne og anonyme familierådgivning. De kan naturligvis henvende sig hver for sig.
For at vende tilbage til dig, vil jeg sige, at det er en god idé, at du får talt med en lærer om, hvordan du har det. Det kan være en tryghed for dig at vide, at der er en voksen på skolen, som er opmærksom på, om du trives, og måske kan hjælpe dig med at genoptage fællesskabet med dine klassekammerater i frikvartererne.
Hvis du har søskende, kan det også være rart for dig at tale med dem om, hvordan de har oplevet dine forældres skilsmisse. Måske er der også nogen i din klasse, der selv har skilsmisse inde på livet, og så kan du få en snak med dem.
Mit råd til dig er altså at være åben omkring hvordan du har det – både over for dine jævnaldrende, men særligt over for de voksne i dit liv.
Jeg ønsker dig det bedste og håber, at du vil huske på, at du altid er velkommen til at skrive eller ringe til os.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen