Forældre skal skilles

Hej BørneTelefonen mine forældre skal skilles og så skal vi sælge min kat og jeg skal skifte skole jeg er mega ked af det😭

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 10-årige pige,

Tak for dit brev. Det er modigt af dig at skrive til BørneTelefonen.

De fleste børn bliver kede af det og ulykkelige når deres forældre skal skilles. De ved ikke hvor de kommer til at bo og måske skal de også skifte skole. Det er helt naturligt og meget normalt. Du skriver også, at din kat skal sælges. Det kan jeg godt forstå, at du bliver ked af.

Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at der sker rigtig mange ting lige nu. Ting som kan være svære at stå med alene. Derfor tænker jeg også, at det er rigtig vigtigt, at du har nogle voksne omkring dig, som du kan tale med. Nogle voksne som kan trøste dig og passe på dig.

En skilsmisse kan fylde alting for dem, der skal skilles. Nogle gange fortæller andre børn os, at de føler sig lidt alene og har svært ved at dele deres tanker og følelser med deres forældre. Måske fordi de ikke vil give dem mere at tænke på og bekymre sig om.

Men når jeg læser dit brev, er jeg slet ikke i tvivl om, at du har brug for dine forældres støtte og opmærksomhed lige nu.

Derfor er det også vigtigt for mig at fortælle dig, at det er deres opgave at passe på dig og sørge for, at du har det godt. Det betyder også, at du gerne må fortælle dem om alt det der er rigtig svært lige nu.

Måske du allerede snakker med dem. Det kan jeg ikke helt vide ud fra dit brev. Men jeg kan sige, at det er rigtig vigtigt, at de ved hvordan du har det, så de kan hjælpe dig. Hvis det er svært at fortælle, kan du måske bruge denne guide?

Nogle skoler har også børnegrupper for børn hvis forældre skal skilles eller er blevet skilt. Her mødes man med andre børn og taler om hvordan man har det.

Nogle gange kan det være rart, at vide at andre har det på samme måde og tale sammen om det der er svært og gør en ked af det. Måske det også kunne være noget for dig?

Jeg tænker på, om du har en voksen på skolen eller i SFO’en som du kan tale med? Som måske kan hjælpe med at undersøge, om der er en børnegruppe på din skole.

Det hele føles måske meget uoverskueligt og uhyggeligt lige nu. Men nogle gange kan en skilsmisse også bringe gode ting med sig!

Nogle børn fortæller os, at der faktisk kom mere ro på derhjemme, fordi deres forældre ikke skændtes lige så meget. For andre kan et skoleskift betyde, at de får en ny start og møder nye mennesker.

Du kan altid ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111, hvis du vil tale mere om de ting du nævner i dit brev. Vi har mange snakke om skilsmisser og skoleskift med andre børn. Du er selvfølgelig også meget velkommen til at skrive igen hvis du har brug for det.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier