Brev
Far..
Hej! Jeg er en pige på 9 år. Mine forældre har været skilt i 3 eller 4 år og jeg er 9 dage ved min mor og 5 dage ved min far. Godt prøver at forklare det så godt som jeg kan.
Min far og mig har et fint nok med hinanden men det er nok det han tror…. Jeg er meget ked af det når jeg er ved min far han har et alkohol problem som går mig på. Han er tit på druk ture. Når han så kommer hjem har han tømmermænd og ligger på sofaen i 2 dage sådan ca og vi får ikke orndlig mad i de 2 dage han siger vi bare skal tage lidt havergrød… Jeg synes at når vi kun er ved ham i 5 dage så måtte han godt være der 100% for os og det skal siges at det sker tit..
Når til det 2 problem min far tager hele tiden damer med hjem og når de er der føles det som om jeg ikke er der… Når jeg kommer hen til ham når jeg er alene nede i stuen så siger han til mig at jeg skal gå ned igen selvfølglig fordi der er dame på…..
Når min far så skal i seng med den her dame så går de i seng samentidig som mig og så kan jeg høre dem ha sex og det skal siges at jeg ligger oven på hans værelse… Første gang jeg hørte det sagde jeg det til ham om morgen og så sagde han at det var han ked af….. Men næste dag kunne jeg høre det igen og om morgen men den her gang ringede jeg til ham i mens han havde sex men han var lige glad.
Til det 3 problem når min far så får en kæreste så er han virkelig lige glade med os… Han tager til USA i den ferie vi er ved ham men der måtte vi ikke komme med det var kun hans kæreste og hendes to børn……
Den enste jeg kan tale med er jer og min mor men min mor kan ikke gøre noget ved det men hun hjælper mig lidt ved at sige at hun har prøvet det samme og jeg ved det er rigtigt.
Jeg synes min far ødelægger alt selv mit forhold til min lærer fordi de også har en flirt i mens hun var min lærer.. Min far Bagger mig aldrig op mere når jeg taler med ham om mobning jeg bliver mobbet rigtigt meget er han lige glad jeg vil kun være ved min mor men tør ikke og sige det til ham jeg er bange for at han kan blive voldig det har jeg prøvet før. Nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre gider ikke over til ham mere……
Knus den der ikke vil over til far
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Det er godt, at du skriver til brevkassen og beder om hjælp, for det er slet ikke i orden, at din far tager på drukture, så han ikke kan passe dig, når du er hos ham. Du har helt ret i, at han skal være der for dig, og det er hans opgave som far, bl.a. at sørge for mad.
Det lyder heller ikke i orden, at din far har sex med de damer, han tager med hjem, så du kan høre det. Jeg tænker, at du er en modig lille pige, når du siger fra over for din far, men desværre har det ikke hjulpet dig.
Du har god grund til at føle dig svigtet af ham, for han svigter dig på mange måder. Både ved at drikke, ved ikke at sørge for dig, ved at være mere optaget af sine damer end af sit barn, og ved at foretrække at tage på ferie med damens børn i stedet for dig. Han har også tidligere været voldelig over for dig, så du ikke tør sige noget til ham.
Det er ikke i orden, og jeg kan godt forstå, at du ikke vil være hos ham mere.
Det er godt, at du allerede har snakket med din mor om det, og jeg vil foreslå, at du gør det igen. Når hun selv har været ude for svigt fra sin far, da hun var barn, tænker jeg, at hun også ved, hvor svært det er at være barn under sådanne forhold. Det lyder som om, at hun var nødt til at finde sig i det, da hun var barn, men sådan bør det ikke være i dag.
Jeg vil foreslå, at din mor hurtigst muligt henvender sig til Statsforvaltningen og fortæller om din situation på samvær.  Her kan en sagsbehandler fortælle din mor, hvordan hun kan komme videre med problemet.
Hvad med at vise din mor dit brev og mit svar? Var det ikke en idé? Hvis din mor er i tvivl om, hvad hun skal gøre,må hun meget gerne ringe til vores ForældreTelefonen på 3555 5557 eller sende en mail via vores hjemmeside. Så får hun en opringning fra en af vores rådgiver, som kan tale med hende, om det der sker hos din far og hvad i kan gøre.
Hvis du ikke synes, du kan få hjælp fra din mor, tænker jeg, at du skal ringe til BørneTelefonen og fortælle om dine problemer, sådan som du nu har gjort i dit brev. BørneTelefonen har en mulighed for at hjælpe dig med en bisidder. En bisidder er en person, der kender børns rettigheder og hjælper og støtter børn, der f.eks. bliver svigtet af en af deres forældre.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen