Brev
Skilsmissen
Kære jer
mine forældre er lige blevet skilt det var marts 2020 jeg er glad uden på men inden i er jer rigtig rigtig ked af det jeg har to storesøskene de er 14 og 16 hende på 16 gå på efterskole den anden går på min skole det er lidt svært at sige vad jeg føler indeni
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 9 år,
Hvor er det godt at du skriver til os.
Du skriver at du er ked af det fordi dine forældre er blevet skilt. Det kan jeg godt forstå. Det kan være rigtig svært indeni når ens forældre ikke er sammen længere. Langt de fleste børn bliver rigtig kede af det når deres forældre bliver skilt.
Det lyder også som om, du måske savner din søster lidt? Hende der går på efterskole. Man kan godt komme til at savne sin søster, når hun lige pludselig flytter et andet sted hen. Det forstår jeg rigtig godt.
Jeg kan læse at du er god til at mærke, hvordan du har det. Måske dine søstre har det på samme måde som dig? Du kunne tale med dine søstre, og fortælle dem hvordan du har det. Kunne du have mod på det?
Når man er ked, hjælper det nemlig at sige det højt. Det hjælper, selvom det kan være svært at sige højt. Måske du kunne sige til dine søstre: “Jeg er stadig ked af det, fordi mor og far er blevet skilt. Jeg er også lidt ked af det, fordi du går på efterskole. Vil I hjælpe mig med at tale med mor eller far?”
Hvis du har mod på det, er det en god idé at fortælle din mor og far, hvordan du har det. Det er nemlig ikke sikkert at de ved, hvor ked af det du er. Nogen gange kan man også bare sige “Jeg er ked af det”. Så kan ens forældre hjælpe med at finde ud af hvorfor.
Det er så godt at du har skrevet til os. Nu har du allerede øvet dig lidt på at sige det højt. Hvordan føles det mon indeni i dig?
Jeg vil også fortælle dig om en hjemmeside, der hedder “Mig i midten”.
På hjemmesiden fortæller børn om, hvordan det er at være dem midt i en skilsmisse. Nogle gange er det rart at vide, at andre også har det svært med det.
På hjemmesiden kan du også læse om børnegrupper. Det er et sted, hvor børn mødes og lytter og snakker om alle de ting, der fylder indeni. Kunne du have lyst til at være i sådan en børnegruppe?
Så kan du læse mere på hjemmesiden her: https://migimidten.dk/
Du er meget velkommen til at skrive til os igen. Du er også meget velkommen til at ringe til os på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen