Brev
Familie- Skilsmisse
Hej Børnebrevkasse.
Jeg er en pige på 13, som har skilsmisse problem med mine forældre.
Mine forældre blev skilt da jeg var ca. 6 år, og jeg har altid syntes at de har kunne behandle hunanden godt, og snakke sammen ordenligt. Mine forældre har også altid inviteret hinanden til hinandens fødselsdage, og vi har også altid holdt jul sammen.
En dag da min far så skulle aflevere min bror og jeg hos min mor, begyndte de at skændes helt vildt meget, og da de var færdige med det, og min far var taget hjem i et raseri-andfald sagde hun til mig at vi nok ikke kom til at holde jul og fødselsdage sammen mere.
Jeg brød fuldstendig sammen, for jeg har altid fået af vide at de var bedste venner.
Nogen uger efter den episode hiver min mor fat i mig, og siger at hun godt ved jeg har fundet nogen ting hjemme hos min far, (hvilket jeg også har) og at det ikke er at snage i andres ting, og at min store bror var igennem den her snak for nogen år siden.
Hun fortæller mig bl.a. at min far er hash misbruger og igen bryder jeg fuldstendig sammen.
Hun fortæller en masse ting om min far, og siger også at han er i en godt periode lige nu.
Jeg siger efter den snak, at jeg gerne selv vil fortæller min far hvad jeg ved, så de ikke skal begynde at skændes igen, og det siger hun selvfølgelig bare ja til.
Ugen efter det er jeg hjemme hos min far, og laver et lille foredrag om hans forhold til min mor, og de ting min bror og jeg har lidt svært ved.
Først viser han nogen beskeder min mor har sendt til ham, hvor han (far) er helt høflig hele vejen igennem, og hun (mor) hun bliver værre og værre. Han siger også at min mor har fortalt ham at jeg ved alt det med hash misbruget, og at jeg også havde fundet nogen dildoer, og at der var 67% af mennesket der bruger dildoer forsjov, med deres kærester (min far har en kærester, og det har min mor ikke) og han fartæller at han ikke har røget hash i over 2 år.
Mine spørgsmål til jer:
Lyver min mor om ar far fordi hun er jaloux?
Hvem skal jeg “holde med?
Jeg håber i an forstå min situation.
Kørlig hilsen B
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Jeg kan godt forstå din situation og jeg forstår også, at den ikke er særlig rar at være i. Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at du er blevet hvirvlet noget ind i dine forældres konflikt - og at dette ikke er så godt for dig. Lige nu føler du også, at du skal finde ud af, hvem du skal holde med. I sådanne konflikter kan det være meget svært at finde ud af, hvad der er rigtig og forkert. Det kan faktisk være noget nær umuligt. Derfor vil jeg råde dig til slet ikke at holde med nogen. Du behøver faktisk slet ikke at holde med nogen, fordi det vil i sidste ende gå ud over dit forhold til den ene eller den anden forælder.
Hvad der er på spil for din mor (eller din far for den sags skyld) er ikke til at sige. Måske er det jalousi, måske er det bekymring, vrede, sorg… Det kan være så meget, men vigtigst er, at dine forældre bliver i stand til at håndtere disse forskellige følelser, således at det ikke går ud over dig og din bror. Lige nu har dine forældre dog svært ved ikke at blande dig ind i deres konflikt, f.eks. ved at vise dig sms´er af deres samtaler, osv. De problemer, som dine forældre har med hinanden, bør de løse uden at involvere dig og din bror i det.
Det skal selvfølgelig lige siges, at det vigtigt at både din mor og far er stand til at passe på jer, når I er hos dem – og f.eks. ikke er afhængig af at ryge hash.Hvis du kan, så skal du på eller anden måde ud af konflikten igen. Det bedste ville være, hvis dine forældre kunne hjælpe dig med det. En rigtig god måde at gøre det på, er at de får hjælp til at tale sammen og være forældre sammen på en god måde igen - hvis de ikke længere kan finde ud af det. Det har de før været gode til, lyder det som om - måske kan de blive det igen. Der findes forskellige steder, som hjælper forældre med det. Jeg får fornemmelsen af, at du er en pige med meget power, som ikke er bange for at sige din mening til dine forældre. Er det mon rigtig?
Jeg får den fornemmelse, fordi du var så sej at holde et lille foredrag for din far på et tidspunkt og at du selv ville tale med ham om de ting, som du havde fundet. Jeg tænker på, om du måske skulle holde et foredrag mere? Denne gang for begge dine forældre og gerne sammen. (Dette er bare en idé og hvis du ikke synes om den, så smider du den bare væk igen, ok)
I den næste tale kunne du f.eks. sige noget i retning af: Det er slut med at gøre os børn til en del af jeres konflikt. I må få hjælp til jeres problemer, så I igen kan blive gode forældre sammen, som I var engang. Jeg holder ikke med nogen af Jer! Jeg holder med os som familie, fordi jeg tror på, at I kan være ordentlige ved hinanden, fordi det har I været før - for os børns skyld!......Noget i den stil. Det skal selvfølgelig være dine egne ord i talen, som du synes passer bedst til situationen. Det kunne måske være at din bror ville hjælpe til med det?
Hvis du ikke er så meget for idéen med foredraget, så kan du måske bare vise dit brev og mit svar til dine forældre. Du kan også fortælle dem, at vi her hos os har en ForældreTelefon, som de kan ringe til og få rådgivning på 35 55 55 57. Her taler vi med flere forældre, som engang imellem oplever, at deres egne følelser og bekymringer, kan gøre dem lidt blinde for, hvad der er godt for børnene i situationer, hvor forældrene ikke kan enes – og så taler vi med dem om det.
Hvis du ikke synes om idéen med ForældreTelefonen, så kunne du måske overveje, om der var en eller anden voksen, som kan hjælpe dig med at tale med dine forældre sammen, om hvordan du (og din bror) har det. Kunne det f.eks. være en skolelærer eller en pædagog, måske én fra din familie? Jeg tror i hvert fald, at der er nogen, der lige skal sige til dine forældre, "hov, ved I, hvad I har gang i lige nu…I skal vist tilbage på sporet igen". Hvem kan mon det?
Jeg vil også sige til dig, at du altid er velkommen til at ringe ind til os på 116111, så kan vi snakke mere sammen. Du kan sige til rådgiveren, at du har sendt et brev ind og give nummeret på brevet til rådgiveren. Så har rådgiveren mulighed for at læse dit brev, mit svar til dig og derfra kan I snakke videre - hvis du synes det er en god idé?
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som du føler, at du kan bruge, for jeg holder med dig.
Kram fra BørneTelefonen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.