Brev
er der nogen regler hvis man er 14 år??
hej min mor og far forlod hinanden for 7 år siden.og jeg har boet hos min mor i 7 år.min mor har fuld forældremyndigehed
min mor vil ikke have jeg besør min far men jeg gøre det stadigevæk anonymt
jeg vil gene bo hos min far siden min mor forlod ham det er for 7 år siden. og i 7 år har jeg ikke foet min vilje! jeg har været igennem komunne. pga min mor slog mig og ik gav mad til den tid og hun var aldrig var hjemme når jeg kom for skole min mor har slået mig mange gange så gik jeg igen igen igen pga hun slog mig
jeg synes ikke komunne vil hjælpe mig med at jeg gerne vil bo hos min far jeg græder være nat pga jeg gerne vil bo hos min far. grunden til jeg gerne vil bo hos min far er at det er meget sjover derhenne alle mine fætre er der alle sammen er der for mig. jeg for mig altid jeg køber tøj med min far går ud med ham. går alle mulige steder med ham. vi hygger være weekend. spiser slik og snack osv.
jeg vil gerne have et svar på hvad skal jeg gøre. jeg er 14 år og vil os gerne vide nogen regler om 14 årig regler
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år!
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp, og for at få svar på, hvilke rettigheder du har.
Det lyder som om, at du har det rigtig svært hjemme hos din mor. Jeg tænker, at du også må være meget vred på hende, når hun vil forhindre dig i at se din far? Det kan jeg godt forstå.
Ud fra det du skriver, om at din mor har slået dig og ikke har givet dig mad, kan jeg også godt forstå, at du gerne vil bo hos din far. Det lyder som om, at I hygger jer rigtig meget, og at du også har det sjovt med dine fætre. Har du mon snakket med din far om, at du gerne vil bo hos ham? Og hvad siger han mon til det?
Det er bestemt ikke i orden, at din mor har behandlet dig sådan. Det er et stort omsorgssvigt. Det er rigtig godt, at du kontaktede kommunen om det. Du har gjorde det helt rigtige. Jeg tænker på, om der mon var nogen voksne der hjalp dig med at kontakte kommunen, eller om du selv gjorde det? Når jeg læser dit brev, får jeg opfattelsen af, at din mor er holdt op med at slå dig, og at tingene, på den måde, er blevet bedre derhjemme. Er det mon rigtigt forstået? Hvis du oplever, at der stadig er den slags problemer derhjemme, og at din mor slår dig og ikke giver dig mad, er det vigtigt, at kommunen får besked om det igen. Hvis du har brug for det, er der måske en voksen, fx din far eller en lærer, som kan hjælpe dig med at kontakte kommunen igen, og fortælle om de problematikker, der er derhjemme.
Når ens forældre bliver skilt, har børn, uanset hvor gamle de er, ret til at blive hørt. Det betyder at myndighederne skal lytte til dine meninger, når de skal træffe beslutninger, som handler om dig. Nu er det jo 7 år siden, dine forældre blev skilt, men du har stadig det der hedder initiativret. Det betyder, at du kan bede Statsforvaltningen om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med de beslutninger, som er blevet truffet.
På statsforvaltningens hjemmeside,
www.statsforvaltningen.dk
, kan du læse mere om dette. Du kan også ringe og snakke med dem på Børnenes skilsmissetelefon på 20 600 550. Her vil de kunne fortælle dig mere om, hvordan du kan få hjælp af dem. Du kan også gå ind på Børns Vilkårs hjemmeside via dette link:
http://www.borntelefonen.dk/Temaer/Skilsmisse/Borns%20rettigheder%20i%20skilsmisse.aspx
, hvor du kan læse meget mere om initiativret og også finde et brev, som du kan printe ud og sende til Statsforvaltningen.
Din far har også mulighed for at kontakte statsforvaltningen, og fortælle dem, at din mor ikke vil have, at du ser ham. Statsforvaltningen kan så holde et møde, hvor din mor også deltager. Her kan de beslutte, om du skal bo hos din far eller hvor ofte du skal på samvær hos ham. De kan også besluttet, om dine forældre skal have fælles forældremyndighed over dig.
Inden mødet vil du komme til en samtale med en person, der kaldes en børnesagkyndig. Her kan du fortælle, at du helst vil bo hos din far, og hvorfor du helst vil det. Du kan fx fortælle, at din mor har slået dig, ikke har givet dig mad og at hun vil forhindre dig i at se din far. Du kan også fortælle, at du har det bedre hos din far. Din mening vil blive taget med i Statsforvaltningens beslutning om hvor du skal bo osv. Jeg synes, det er rigtig godt, at du har kontaktet kommunen for at få hjælp, men jeg tror at du i dette tilfælde i forhold til ønske om at bo hos far/se din far, vil kunne få bedre hjælp, hvis du, eller din far, kontakter Statsforvaltningen i stedet for kommunen.
Jeg synes, at det ville være godt, hvis du kunne snakke med din far om at kontakte Statsforvaltningen om, at du gerne vil bo hos ham. Du kan evt. vise ham mit svar til dig. Din far er også meget velkommen til at ringe til Forældretelefonen på 35 55 55 57. Her kan han få hjælp og rådgivning om, hvordan han/I kan kontakte statsforvaltningen, og hvilke rettigheder han har.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ønsker dig alt held og lykke. Hvis du har brug for at spørge om noget, er du selvfølgelig meget velkomme til at ringe eller sms’e til Børnetelefonen på 116 111. Du kan også logge ind på chatten ved at gå ind på Børnetelefonens hjemmeside,
www.bornetelefonen.dk
.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen