Hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Først vil jeg lige fortælle dig, at du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at få mit svar læst op. Du skriver nemlig, at du er ordblind. Og mit svar er blevet lidt langt - for der er mange ting, jeg gerne vil hjælpe dig med.

Dernæst vil jeg sige, at det er godt, at du skriver til BørneTelefonen. For jeg kan se, at du har det rigtigt svært lige nu. Du har ikke overskud til dine venner. Det kan jeg godt forstå. Men uden tid med dine venner, må det hele føles endnu mere svært!

Det er klart, at du ikke kan koncentrere dig i skolen. Du har meget at tænke på derhjemme. Derfor skal du også have hjælp nu.

Du skriver, at din mor og far er som ’hund og kat’. Det føles så utrygt. Det ved vi fra andre unge, vi taler med.

Når din far og mor sviner hinanden til, bliver der nok sagt mange ting. Måske har du hørt, at din mors sygdom er kommet, fordi hun lever som ’hund og kat’ med din far. Du skriver, at ’noget kunne tyde på det’.

Men sclerose kommer ikke af en bestemt ting. Sygdommen kommer af mange ting både i og udenfor kroppen. Derfor er det ikke nogens ’skyld’.

Der er mange ting, læger og andre kan gøre for at hjælpe din mor. De gør alt det, de kan. Det er godt at vide.

Du har lige fået at vide, at din mor er syg. Du tænker nok meget på, hvad der så vil ske.Hvem skal passe på din mor? Hvem skal passe på jer? Alle disse spørgsmål skal du ikke gå alene med.

Kan du mon finde en, du kan tale med? En mormor, en faster, en voksen fra skolen – eller en helt anden? Måske kan du og din mor eller far også læse lidt sammen om, hvordan det er at være barn i en familie med sygdom. På hjemmesiden her er der gode råd: http://xn--nrmorellerfarbliversyg-o5b.dk/.

Du kan også selv ringe til 'Børn, unge og sorg' https://bornungesorg.dk/ på tlf. 70 209 903. De ved meget om at have en syg mor eller far. Og de er gode at tale med.

Du har oplevet, at din far læste dine beskeder. Jeg kan godt forstå, at du siger fra. For unge har brug for et privat-liv. Ligesom voksne har. Du har faktisk ret til et privat-liv. Men der var måske en god grund til, at din far kiggede? Måske var han bekymret for dig?

I fik ikke talt godt sammen om det, der skete. Og nu har det sat sig fast i dig!

Jeg tænkte på, om du derfor kunne vise dit brev og mit svar - til både far og mor? For du skriver så klart og godt. Ville du kunne det? Så I kan få en snak om alt det, der bekymrer dig,

Du kan også printe dit brev og mit svar ud og lægge det et sted. Så de kan få øje på brevet og læse det. Og så de kan se mit svar. For jeg tænker, at det er meget vigigt, at dine forældre hører, at det de gør mod hinanden, gør så ondt på dig, som står midt i det hele - og får det rigtigt dårligt af det.

På ForældreTelefonen vil vi altid gerne tale med din mor og far om, hvordan de bedst hjælper dig nu. Din mor og far kan ringe på tlf. 35 55 55 57.

Det er vigtigt, at du eller dine forældre taler med din lærer. Og sammen snakker om, hvordan du har det. Du kan også vise din lærer dit brev og mit svar. På den måde ved din lærer, hvordan du har det lige nu. Så din lærer også kan støtte dig. Det har din lærer pligt til.

Som en sidste ting får jeg lyst til at fortælle dig om BørneTelefonens bisidderordning. Hvis dine forældre har så store konflikter omkring deres skilsmisse, at der er en sag i Statsforvaltningen, kan du måske have glæde af at få noget støtte.

Det kan vores bisdidder give dig. Jeg ved slet ikke, om det er relevant for dig - men se filmen her og ring så endelig til os, hvis du vil have mere hjælp: https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen

Det er godt, at du skriver til os om, hvordan du og din familie har det. Så I kan få hjælp. Det kan også være godt at fortælle dine venner om det. For så forstår de, hvorfor du virker trist - og ikke helt som du plejer.

Måske kan du stadig lave nogle ting med dem, så du kan få tankerne væk fra alt det derhjemme.

Kærlig hilsen og et stort kram fra

BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier