Brev
Mine forældre kan ikke snakke ordentlig sammen
Hej børnetelefonen.
Mine forældre er skilt, og de kan godt snakke sammen. Men når jeg er ved fx min mor, kan hun og hendes kæreste ikke snakke pænt om min far, men når jeg så er hjemme hos min far kan han heller ikke snakke pænt om min mor.
De bruger lidt mig som et sted de kan aflægge hadet mod den anden. Og det tager på mig. Det gør mig ret ked af det at de godt kan tale ordentlig sammen, men ikke når jeg er alene med den ene.
Det gør det heller ikke nemmere at min mors nye kæreste er min fars kollega og ven , men nu kan de heller ikke snakke sammen mere.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tusind tak for dit brev. Jeg er glad for du skriver ind, og kan godt forstå at det må være svært at høre på at dine forældre taler grimt om hinanden til dig.
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har fortalt dine forældre om hvordan du går og har det med de bemærkninger de kommer med om hinanden?
Jeg oplever en del unge, der skriver til BørneTelefonen og fortæller om, at deres forældre er uvenner eller ikke taler pænt om hinanden, og at det jo virkelig ikke er rart at stå i midten af. Du skriver ligefrem, at du er blevet dét sted, hvor de lægger deres had. Det lyder meget anstrengende og utrygt.
Derfor tænker jeg, at du har brug for at gøre noget – du har faktisk ret til at være tryg i dit eget hjem.
Måske det for dig kunne være en mulighed at få talt med dine forældre om, hvad det gør ved dig at skulle høre på de hadefulde ord?
Det kan naturligvis være svært at sige højt til dine forældre, hvordan du har det. Derfor kan en ide også være, at skrive et brev til dine forældre. BørneTelefonen har lavet en guide til, hvordan man skriver et godt brev. Hvis du har lyst, kan du læse mere om det på linket Skriv det til nogen.
Nogen gange kan det være godt at tale med en anden voksen, om hvad der sker mellem ens forældre. Jeg tænker på, om du mon har en god lærer, et tæt familiemedlem eller en helt tredje, som du også kan tale med?
Det kan måske være rart, at det er en person som kender dig og din familie godt. Måske det er en bedsteforældre, som ved hvordan dine forældres forhold er. Den person kan være med til at fortælle dine forældre om, hvordan deres forhold påvirker dig. Har du mon mod på at tale med en, du føler dig tryg ved, om jeres situation?
Hvis du nu finder ud af, at det slet ikke bliver bedre, selvom du måske får snakket med dine forældre. Så kan dine forældre måske få hjælp fra kommunen.
Mulighederne er forskellige fra kommune til kommune – og mange kommuner har en form for ‘familie-værksted’, som kan hjælpe familier, som har det svært med fx skænderier.
Din lærer kan hjælpe dig med at kontakte kommunen, men vi kan også hjælpe dig med kontakt, hvis du ringer til os på BørneTelefonen på 116111.
Du kan derudover måske tale med en rådgiver på Børnenes Skilsmissetelefon, der ved rigtigt meget om dén situation, du beskriver.
Du har allerede vist, at du er god til at bede om hjælp. Det tænker jeg, er en styrke du kan bruge, hvis du vælger at tale med forældre. Så dine forældre for fremtiden kan få et bedre forhold til hinanden og passe godt på dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen