Mine forældre kan ikke snakke ordentlig sammen

Hej børnetelefonen.
Mine forældre er skilt, og de kan godt snakke sammen. Men når jeg er ved fx min mor, kan hun og hendes kæreste ikke snakke pænt om min far, men når jeg så er hjemme hos min far kan han heller ikke snakke pænt om min mor.
De bruger lidt mig som et sted de kan aflægge hadet mod den anden. Og det tager på mig. Det gør mig ret ked af det at de godt kan tale ordentlig sammen, men ikke når jeg er alene med den ene.
Det gør det heller ikke nemmere at min mors nye kæreste er min fars kollega og ven , men nu kan de heller ikke snakke sammen mere.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tusind tak for dit brev. Jeg er glad for du skriver ind, og kan godt forstå at det må være svært at høre på at dine forældre taler grimt om hinanden til dig.

Jeg kommer til at tænke på, om du mon har fortalt dine forældre om hvordan du går og har det med de bemærkninger de kommer med om hinanden?

Jeg oplever en del unge, der skriver til BørneTelefonen og fortæller om, at deres forældre er uvenner eller ikke taler pænt om hinanden, og at det jo virkelig ikke er rart at stå i midten af. Du skriver ligefrem, at du er blevet dét sted, hvor de lægger deres had. Det lyder meget anstrengende og utrygt.

Derfor tænker jeg, at du har brug for at gøre noget – du har faktisk ret til at være tryg i dit eget hjem.

Måske det for dig kunne være en mulighed at få talt med dine forældre om, hvad det gør ved dig at skulle høre på de hadefulde ord?

Det kan naturligvis være svært at sige højt til dine forældre, hvordan du har det. Derfor kan en ide også være, at skrive et brev til dine forældre. BørneTelefonen har lavet en guide til, hvordan man skriver et godt brev. Hvis du har lyst, kan du læse mere om det på linket Skriv det til nogen.

Nogen gange kan det være godt at tale med en anden voksen, om hvad der sker mellem ens forældre. Jeg tænker på, om du mon har en god lærer, et tæt familiemedlem eller en helt tredje, som du også kan tale med?

Det kan måske være rart, at det er en person som kender dig og din familie godt. Måske det er en bedsteforældre, som ved hvordan dine forældres forhold er. Den person kan være med til at fortælle dine forældre om, hvordan deres forhold påvirker dig. Har du mon mod på at tale med en, du føler dig tryg ved, om jeres situation?

Hvis du nu finder ud af, at det slet ikke bliver bedre, selvom du måske får snakket med dine forældre. Så kan dine forældre måske få hjælp fra kommunen.

Mulighederne er forskellige fra kommune til kommune – og mange kommuner har en form for ‘familie-værksted’, som kan hjælpe familier, som har det svært med fx skænderier.

Din lærer kan hjælpe dig med at kontakte kommunen, men vi kan også hjælpe dig med kontakt, hvis du ringer til os på BørneTelefonen på 116111.

Du kan derudover måske tale med en rådgiver på Børnenes Skilsmissetelefon, der ved rigtigt meget om dén situation, du beskriver.

Du har allerede vist, at du er god til at bede om hjælp. Det tænker jeg, er en styrke du kan bruge, hvis du vælger at tale med forældre. Så dine forældre for fremtiden kan få et bedre forhold til hinanden og passe godt på dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier