Brev
Jeg har ikke nogen at snakke med
jeg er ukrainer men har levet hele mit liv i Danmark
i 2022 har jeg mistet mig selv i et mørkt mørkt sted krigen startede og min far far død
nu har jeg kun en morfar tilbage men han er en russer og han er død i mit hjerte og en farmor min mormor døde af kræft da min mor var 20
men det er ikke så vigtigt fordi at hele mit liv har jeg levet i en familie der er dårlige til at skjule nætter hvor de hygger sig
jeg er virkelig traumatiseret fordi fra en ung alder hvor jeg var 9 så jeg mine forældres beskeder i whatsapp hvor uhm jah der var mange unormale videoer
og bagefter skiftede mit liv sig mange af mine venner var fake og jeg har ikke nogen at tale sammen og jeg holder alt inde i mig selv
da jeg var uhm 10 begyndte jeg at se porno
jeg hved godt at det er dumt men jah bagefter stoppede jeg fordi jeg forstår hvor idiotisk det er hver nat sad jeg og grædt
og jeg hader min far så maget fordi han var den første med at traumatisere mig med sex
min mor forstår ikke en fucking skid fordi de tror at jeg er et lille dumt barn men FAKTISK er jeg klogere om sex end mange andre og jeg hader den følelse
jeg savner den tid hvor jeg var innocent barn der ikke viste en skid om det her liv
hver nat græder jeg og om dagen laver jeg som om alt er okay jeg stoppede med at smile efter min far far døde
fordi jeg kan ikke mere nogen gange har jeg løst til at dø men jeg vil gerne leve bare ikke her i det her sted
jeg skriver det her fordi at jeg har åndt i mit hjerte og jeg har ikke nogen at snakke med
fordi at jeg er bange at mine venner kan fortælle det til nogen og fordi at det her sker igen i dag og jeg har løst til at skrive et brev og at få et svar
det har allerede sket i næsten 5-4 år og jeg føler at jeg er hved at gå amok.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære pige på 11 år
Det er så fint, at du skriver til BørneTelefonen, for jeg kan godt se, at det er rigtigt svært at bo hjemme hos dig
Jeg kan læse, at der har været mange svære ting i din familie de sidste 4-5 år. Din farfar er død, din mormor er død af kræft. Din morfar er død i dit hjerte. Du fortæller også om, at billeder af sex og beskeder med sex har fyldt rigtigt meget. Og dine forældre er ‘dårlige til at skjule, når de hygger sig’.
Jeg kan forestille mig, at det må være svært. Du har måske været udsat for andet, som du ikke har haft plads til at skrive om i dit brev til mig. Fire eller fem år er længe at have levet på den måde, og jeg kan forestille mig, at du har brug for at tale om den seksuelle traumatisering. Du fortæller også, at din mor slet ikke forstår dig.
Din reaktion er almindelig
Jeg kan godt forstå, at du er meget optaget af porno. Sådan er det ofte, når børn er vokset op med, at de voksne er meget optaget af porno. Så bliver børnene nysgerrige på, hvad det er, der optager de voksne.
Du har været rigtig sej og har skrevet til BørneTelefonen. Det er flot klaret. Derfor tror jeg også, at du kan klare det næste skridt som er at få snakket med en anden voksen om det, der sker i jeres familie. Jeg ved, at det kan være rigtig svært, men jeg ved også, at når familier har haft problemer med at finde den seksuelle grænse i mange år, så går det ikke over af sig selv. Derfor er det nødvendigt, at din familie får noget hjælp. Du har brug for at tale med en helt anden person, der ikke er en del af jeres familie.
Du kan bruge de voksne på din skole – du har ret til hjælp
I Danmark kan man godt hjælpe familier, der er kommet ud i noget meget svært med deres seksuelle grænser. Derfor vil jeg foreslå dig, at du snakker med en af dine lærere på skolen. Hvis du fortæller din lærer det, du så flot har skrevet til mig, ved din lærer godt, hvordan din familie kan få noget hjælp. Hvis du er bekymret for, om din mor får at vide, at du snakker med din lærer, er det vigtigt, at du siger det til læreren.
Hvis ikke du har lyst til at snakke med en af dine lærere, kan du snakke med skolens sundhedsplejerske. Alle skoler har en sundhedsplejerske, som alle børn kan snakke med. Sundhedsplejersker ved rigtig meget om, hvordan det er at bo i en familie, hvor de seksuelle grænser ikke fungerer rigtigt. Sundhedsplejersken ved også, hvordan familier kan hjælpes.
Din kommune kan hjælpe dig
En anden mulighed er, at du ringer til den kommune, som du bor i. Du kan finde telefonnummeret på kommunens hjemmeside. Når du ringer, skal du sige, at du har brug for at snakke med en familierådgiver. Når du snakker med familierådgiveren, kan du sige det, du så fint har skrevet til mig.
Må vi hjælpe dig?
Vi har en voksen (kaldet en bisidder) der kan støtte dig og være ved din side, når du skal have hjælp. I første omgang kan du bare tale med bisidderen. Det sker der ikke noget ved – og du kan være anonym. Bisidderen lytter til dig og fortæller dig om de muligheder, der er for at få hjælp.
En bisidder er en voksen, der kan møde dig, hvor det passer dig: På en café, på biblioteket, i en park eller hvor som helst I to aftaler. Vores bisidder har hjulpet mange børn og unge, der har haft brug for hjælp. Jeg giver dig her et link, hvor du kan læse mere om at få en Bisidder fra Børns Vilkår .
Jeg giver dig også et link til en video med Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår. Så kan du høre lidt om, hvad det vil sige at have en bisidder fra Børns Vilkår. Det er gratis at få en bisidder.
Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35555556. Du er anonym, når du ringer.
Hvis du ringer til os, og vi bliver bekymrede for dig, så skal vi fortælle det til din kommune, så vi kan sikre os, at du får hjælp. Derfor har du også muligheden for først at ringe til os anonymt, hvis du gerne vil vide lidt mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.
Men alt det kan du tale meget mere om med bisidderen. For nu kan du bare starte med at se det som en samtale med én voksen, der kan hjælpe dig endnu mere end jeg kan her. Det kan der ikke ske noget ved.
Hvis det er svært at snakke om, kan du også vise din lærer eller sundhedsplejersken eller familierådgiveren dit brev og mit svar.
Det er rigtig vigtigt, at du meget snart får noget hjælp. Hvis du har brug for at snakke mere om, hvordan du kommer videre, er du meget velkommen til ringe herind til BørneTelefonen på tlf. 116111. Vi vil meget gerne hjælpe dig mere.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen