Brev
Udløsning.
Hej brevkasse. igår lå jeg i min seng og så porno. jeg onanerede imens. på det seneste har jeg fået et slags sus gennem kroppen når jeg gør det. og nu skete det, tror jeg nok. jeg fik udløsning. jeg ved ikke så meget om det, da jeg kun er 13.
men mit problem er at min sæd ikke var hvidt. og alle de pornofilm jeg har set er manden’s sæd/sperm hvidt. men mit er gennemsigtigt på en måde. er det sæd eller noget andet? håber i kan svare. tak
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13.
Mange tak for dit brev, hvor du spørger, om du har haft udløsning.
Det tænker jeg, at du har, tillykke :-) - og oveni har du nok også prøvet at have en orgasme – suset i kroppen. At have udløsning betyder, at der kommer sædvæske ud af tissemanden. Farven på sædvæsken/klatten kan variere i udseende fra klar til mere hvidlig/gullig – det er helt normalt.
At sæden ser helt ensartet ud i pornofilm og altid er mere hvidlig kan skyldes, at det ikke nødvendigvis er rigtig sæd. Pornofilm er jo netop film - dvs at det skuespillere, der spiller ud fra et manuskript. De mængder af sæd, som manden typisk kommer med er ofte overdrevne, fordi de færreste mænd kan få så mange og så kraftige udløsninger, som man ser på film. En del af det, man ser i filmene er altså filmtriks.
Hvor er det godt, at du prøver dig frem og mærker efter, hvad det er, der sker med din krop – og ydermere spørger, når du kommer i tvivl om noget, super.
Du er altid velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål. Du kan også benytte UngeChatten eller ringe ind til BørneTelefonen på tel. 116 111, der sidder anonyme voksne klar til at tale med dig om alt det man kan være usikker på.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen.
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?