Brev
TungeKys?
Hej
jeg er en dreng på 13 år.
Jeg har en kæreste som også er 13 og vi har været sammen i snart 2 år!
Så jeg tænker på om vi skal tage “the next step” og måske ikke kun give et smækkys men måske prøvr et rigtigt tungekys…
Jeg ved bare ikke om hun er klar…
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år!
Tak for dit brev. Hvor er det dejligt at høre, at du og din kæreste har været sammen i snart 2 år. Det er rigtigt lang tid i jeres alder.
Jeg kan forstå, at du har lyst til, at gå lidt videre, så jeres forhold kan udvikle sig. Jeg synes, det er så fint, at du tænker på, om din kæreste mon er klar til det. Det lyder som om, at du er meget opmærksom på, at du ikke går over hendes grænser, ved at gøre noget, som hun ikke er klar til. Det virkelig vigtigt, når man er i et forhold, at man er enige om, hvornår når man går videre til ’next step’.
Det bedste måde, at finde ud af, om hun også er klar til at gå videre, er at snakke med hende om det. Selv om det måske kan føles lidt flovt eller pinligt at spørge om sådan noget, tror jeg, at hun vil blive rigtig glad for, at du gør det, fremfor hvis du bare begyndte at tungekysse hende uden først at have spurgt, om hun har lyst til det. Hvis I er enige om at prøve med et tungekys, så det bliver det også en bedre oplevelse for jer begge to.
Jeg tror også, at det vil være rigtig godt for jer i fremtiden, når I skal tage flere ’steps’, at I kan snakke om, hvad I hver især har lyst til, og om I begge er klar til det samme. Ved at spørge hinanden og snakke om tingene, kan I få et forhold, hvor I behandler hinanden med stor respekt, og præcis ved, hvad den anden er klar til, og ikke er klar til. Det er rigtig vigtigt i et forhold, da man ellers kan blive i tvivl om, hvad den anden vil, tænker og har lyst til.
Hvis du synes, det er svært at spørge hende direkte om, kan du måske skrive og spørge hende – det kunne være på sms, chat eller du kunne skrive et ’rigtigt’ brev til hende. Og hvem ved, måske går hun og tænker på det samme som dig, men er i tvivl, om du er klar til ’next step’?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ønsker alt det bedste for dig og din kæreste.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen