TungeKys?

Hej

jeg er en dreng på 13 år.

Jeg har en kæreste som også er 13 og vi har været sammen i snart 2 år!

Så jeg tænker på om vi skal tage “the next step” og måske ikke kun give et smækkys men måske prøvr et rigtigt tungekys…

Jeg ved bare ikke om hun er klar…

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år!

Tak for dit brev. Hvor er det dejligt at høre, at du og din kæreste har været sammen i snart 2 år. Det er rigtigt lang tid i jeres alder.

Jeg kan forstå, at du har lyst til, at gå lidt videre, så jeres forhold kan udvikle sig. Jeg synes, det er så fint, at du tænker på, om din kæreste mon er klar til det. Det lyder som om, at du er meget opmærksom på, at du ikke går over hendes grænser, ved at gøre noget, som hun ikke er klar til. Det virkelig vigtigt, når man er i et forhold, at man er enige om, hvornår når man går videre til ’next step’.

Det bedste måde, at finde ud af, om hun også er klar til at gå videre, er at snakke med hende om det. Selv om det måske kan føles lidt flovt eller pinligt at spørge om sådan noget, tror jeg, at hun vil blive rigtig glad for, at du gør det, fremfor hvis du bare begyndte at tungekysse hende uden først at have spurgt, om hun har lyst til det. Hvis I er enige om at prøve med et tungekys, så det bliver det også en bedre oplevelse for jer begge to.

Jeg tror også, at det vil være rigtig godt for jer i fremtiden, når I skal tage flere ’steps’, at I kan snakke om, hvad I hver især har lyst til, og om I begge er klar til det samme. Ved at spørge hinanden og snakke om tingene, kan I få et forhold, hvor I behandler hinanden med stor respekt, og præcis ved, hvad den anden er klar til, og ikke er klar til. Det er rigtig vigtigt i et forhold, da man ellers kan blive i tvivl om, hvad den anden vil, tænker og har lyst til.

Hvis du synes, det er svært at spørge hende direkte om, kan du måske skrive og spørge hende – det kunne være på sms, chat eller du kunne skrive et ’rigtigt’ brev til hende. Og hvem ved, måske går hun og tænker på det samme som dig, men er i tvivl, om du er klar til ’next step’?

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ønsker alt det bedste for dig og din kæreste.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?