sugardating

Er det ulækkert hvis man godt kan lide at have sex med ælder mod betalig

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15

Mange tak for dit brev. Jeg kan forstå ud fra dit brev, at du har reflekteret over, hvad andre tænker om at have sex med ældre mod betaling.

Det er rigtig fint at få luftet sine tanker og spørgsmål – så tak for, at du skriver herind til BørneTelefonen og deler dit spørgsmål.

Du spørger, om det er ulækkert at have sex med ældre mod betaling. Der findes ikke på den måde regler for, hvad der er ulækkert, og hvad der ikke er ulækkert. Derfor kan jeg heller ikke give et endegyldigt svar på, om det er ulækkert.

Men når der snakkes om sex mod betaling, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvorfor man godt kan lide sex mod betaling?

Jeg kommer til at tænke på, om det mon er fordi, det er en hurtig måde at tjene mange penge - eller om man føler sig presset til det.?  At have sex mod betaling kan nemlig for nogle virke som en nem måde at tjene penge på.

Nogle oplever at 'hurtige penge' kan blive en vane og måske også en afhængighed. For det kan være nemt at vænne sig til mange penge.

Men det kan også meget nemt være rigtig ubehageligt og ødelæggende, hvis man ikke har sig selv med i det. Og når 'en kunde' har betalt for det man gør - så kan det være svært at sige fra overfor bestemte seksuelle ting eller andet, som man ikke kan lide. Men som 'kunden' tænker at han/hun har 'ret' til.

For nogle kan det virke fristende at have sex for penge. Og så er det først bagefter, at de opdager, at det faktisk slet ikke føles særlig rart.

Så generelt er det nok bedst at tjene penge på en anden måde end for seksuelle ydelser. Det kan for eksempel være at gå med aviser eller arbejde i en butik.

Det er forskelligt fra person til person, hvad man godt kan lide, når det kommer til det med sex. Måske er der nogen, som godt kan lide og 'tænder på' at have sex med ældre mod betaling. Men man kan også sagtens tænde på at have sex med nogen, som er ældre end én selv - uden at få betaling for det.

Der er rigtig mange, som har solgt seksuelle ydelser, som faktisk har fået det rigtig skidt af det bagefter. Det er faktisk sådan, at alle kommuner skal tilbyde hjælp til folk, som har fået det dårligt efter at have haft sex mod betaling. Det er fordi, det ofte viser sig, folk får det rigtig skidt med sig selv efter at have haft sex mod betaling. Derfor skal man passe rigtig meget på med det.

Prostitution er egentlig ikke ulovligt, hvis begge parter er over 18 år. Men der står i loven, at hvis nogen køber sex af én, som er under 18 år, så er det ulovligt.

Der står også noget i loven om det, som man kalder ”den seksuelle lavalder”. Den seksuelle lavalder er 15 år. Det betyder, at det er ulovligt at have samleje eller andre former for sex med en person, der er under 15 år. Disse love er lavet for at beskytte og passe på børn og unge.

Folk bestemmer selv, hvad de synes er ulækkert. Men nogle ting har bare sværere konsekvenser end andre ting. Jeg håber, at det var rart at få luftet dine tanker og spørgsmål, og at du kunne bruge mit svar.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?