hvorfor kan jeg ik?

hej børnetelefonen.

jeg har for 2 gang prøvet på at ha sex, men begge gange uden held,

hvergang jeg skal stik den ind er det som om den ik vil ind eller den ik er stiv mer når vi prøver,

har prøvet med to forskelige piger og begge gange har jeg ik kunne få den ind og føler det er pinligt,

ved ik om det er mig der er noget gal med eller hvad det er,

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at finde ud af, hvorfor det er svært at gennemføre sex. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Ud fra det du beskriver i dit brev her til mig, får det mig til at tænke, at det du måske oplever kan være præstationsangst. Det er ret almindeligt. Her på BørneTelefonen har jeg talt med mange drenge som har oplevet at få præstationsangst.

Nogle drenge oplever præstationsangst fx ved at pikken kan blive slap under sex de første par gange de har sex. Andre oplever det en enkelt gang. På den måde, er det lidt forskelligt.

Du skal vide, at vi her på BørneTelefonen ikke er læger. Jeg kan derfor ikke med sikkerhed vide, om det faktisk er præstationsangst, som du har oplevet. Her skal der lægefaglig viden til. Måske kunne din læge også være god at snakke med om de oplevelser, du har haft?

Præstationsangst, i forbindelse med sex, er en følelse af angst for at man ikke kan fungere seksuelt, når det forventes. Det er altså en følelse som opstår når man gerne vil “gøre det godt”, og det kan de fleste mennesker i en eller anden grad godt genkende.

Fx. kan man have angst for ikke kunne få rejsning eller udløsning, ikke at kunne blive våd, gennemføre at trænge ind i sexpartneren eller ikke kan gøre så du selv eller den anden får orgasme.

For drenge kan det være, fordi pikken bliver slap, man får for tidlig udløsning, eller slet ikke kan få udløsning.

For piger kan det være, at man spænder så meget i underlivet, at sex i skeden er ubehageligt eller gør ondt.

Præstationsangst kan hænge sammen med at man inden i sig selv overdriver, hvad der forventes af sex. Man kan være bekymret for at præstere seksuelt, fordi man har et urealistisk billede af, hvordan det er at have sex, fx fra pornofilm.

Det er meget almindeligt at se porno, men det er skuespil med masser af ”special effects”, og filmene giver ikke et realistisk billede af, hvordan man har sex.

Mange film, magasiner og bøger viser også et billede af sex som noget, der er automatisk, problemfrit og fantastisk. Men i den virkelige verden kan sex lige så tit være famlende, tøvende, kejtet, rart, men ikke fantastisk, hyggeligt, sjovt og så videre.

Alle kan opleve præstationsangst – særligt når man ikke har så mange seksuelle erfaringer, kan man være bekymret for, om man er god nok seksuelt. Men også mennesker, der har haft sex og er vant til at have det, kan blive ramt af præstationsangst.

Det kan komme, hvis man er under pres et andet sted i sit liv, fx. i skolen, og kommer til at tvivle på sig selv og på det man kan..

Tit har man en forestilling om, hvad ens sexpartner forventer sig, når hun eller han har sex. Derfor kan det nogle gange hjælpe at tale med partneren om, hvad du føler og er bekymret for.

Måske finder du ud af, at det slet ikke er nødvendigt at være bekymret, fordi partneren slet ikke har de forventninger, som du tror? Hvad tænker du mon om den mulighed?

Jeg er i tvivl om du mon kender til sexlinien? De ved en masse om seksuelle spørgsmål og problemer, prævention, kroppen, sexsygdomme m.m. Jeg tænker derfor også, at de kan være gode at snakke med – det er helt gratis og anonymt at ringe.

Jeg kan lige give dig et link her: Sexlinien.

Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe. Ellers er du også altid meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?