Brev
affære
hej jeg er en dreng på 15 år, jeg har haft en affære med min lærer på snart et halvt år hun er 24 år gammel og nu er hun gravid jeg ved ikke om jeg skal sige det til en voksen hvad skal jeg gøre?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Hvor er det godt at du har skrevet ind til BørneTelefonen og fortæller om din situation. Det har krævet mod og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig til en løsning.
Du skriver at du har haft en affære med din lærer i snart et halvt år og at hun nu er blevet gravid. Jeg kan kun forestille mig hvor svært det må være at være dig lige nu.
Det er dog faktisk sådan, at det er ulovligt for hende at have et forhold til dig, fordi hun som din lærer har et særligt ansvar i at passe på dig. Det ved hun godt.
Loven er lavet for at passe på børn og unge, så de ikke oplever at blive presset ud i seksuelle forhold de ikke er klar til. Du skriver ikke om du har følt dig presset, så måske er det ikke tilfældet for dig. Men det er stadigt ikke lovligt for din lærer at have sex med dig.
Din lærer har ansvaret for dig og der er derfor også en skæv magtbalance imellem jer. Det betyder, at det kan være svært for dig at sige fra – uden at du måske frygter for konsekvenserne. Mon du kan følge mig i det?
Jeg vil derfor råde dig til at fortælle det til en voksen, som du også selv spørger om. Jeg ved ikke om du tænker du kan fortælle dine forældre om det som de første, men ellers kan det være en idé at snakke med nogen der ikke er så tæt på dig, som du føler dig tryg ved – det kan fx være en anden lærer eller pædagog på skolen. De vil også kunne hjælpe dig med at få det fortalt til dine forældre, så du ikke behøver sidde alene med den samtale.
Hvis du ikke lige kan komme i tanke om nogen du føler dig tryg nok ved at tale med det om, kan du i stedet ringe anonymt til en bisidder hos BørneTelefonen på tlf.nr. 35 55 55 59, tast 2. De er rigtig gode at snakke med og kan hjælpe dig hvis det er svært at få det fortalt til fx dine forældre eller skolen.
Du får også lige nummeret på vores Forældretelefon 35 55 55 57 hvor dine forældre kan få råd og vejledning til hvordan de bedst kan hjælpe dig.
Jeg ved, at mange i din situation føler skam og er flove over det, der er sket. Men det er der ikke grund til. Du har ikke gjort noget forkert. Det er vigtigt, at du husker på det.
Jeg håber du har fået mod til at få fortalt nogen omkring dig om din situation så du hurtigt kan få noget hjælp.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen