Brev
Snakken om sex
Hejsa,
jeg er en pige på 16 år og jeg har fundet den sødeste fyr! Vi har flirtet i snart 2 måneder nu og er det som nogle vil kalde kærester. Han er lige blevet 20 og det skal lige siges at mine forældre acceptere vores aldersforskel fuldt ud.
Mit dilemma er så – Jeg vil virkeligt gerne snakke med ham om “sex” og sådan, så jeg ved hvordan han har det med mig og om han er et andet sted end mig, men ved ikke rigtig hvordan jeg skal håndtere det.
Håber I kan hjælpe!
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Hvor er det skønt, at du har fundet en dejlig fyr!
Det er også godt at høre, at dine forældre kender til forholdet og at de har accepteret det. Det er vigtigt at have deres støtte, når man indleder et forhold.
Jeg kan godt forstå, at du har brug for, at I får snakket om sex.
Hvad med at du, næste gang I skal ses, siger til ham, at du har brug for at i lige får snakket om, hvor I begge er ift. sex. Du er 16 og han er 20 så tanken har måske strejfet jer begge.
Måske han afventer, hvad du vil?
Måske han ved, hvad han vil, men er bange for at gøre noget, du ikke vil?
Måske han gerne vil dig, men har brug for at vente?
Måske du har brug for at vente?
Der er mange ubesvarede spørgsmål og mange tanker, I nok  begge har. Så det er en rigtig god ide at få taget den snak, så ingen bliver skuffet, såret eller presset ud i noget,  I ikke vil.
Måske skal du forberede dig ved, at du selv ved hvor du står og mener om sex, og om du er klar til det?
Det kan være det bliver lidt akavet at starte snakken, men jeg er sikker på, at så snart I kommer i gang skal snakken, så går det nok lidt nemmere end frygtet. Blot start med dine egne tanker omkring det hele og spørg bagefter ind til hans tanker.
Jeg vil også anbefale, at I taler om prævention - og lige tjekke hinandens viden på området? Kondomet beskytter både mod graviditet og sexsygdomme - det kunne være et godt valg
Jeg tror på, at du nok kan starte den her snak. Men start med at tale ud fra dig selv og dine egne tanker – så går det nok fint med snakken, for det ER en vigtig og sund snak.
Du kan måske bruge vores gode råd: https://bornetelefonen.dk/tema/sex-seksualitet eller læse mere om den første gang på: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/foerste-gang.aspx
Kærlig hilsen
BørneTelefonen