Brev
Sex med min hotte kæreste
Hej brevkasse ,
jeg har længe været meget moden af min alder. Og har i et godt styke tid haft min kæreste, han er dog en del år ældre og fra udlandet.
Vi vil begge meget gerne have sex , men er det lovligt når jeg er 16 og han er 25.
Alders forskellen lyder meget høj men vi minder virkelig meget om hinanden på en del punkter. Han presser mig ikke til noget men siger der imod vi tager tingene i mit tempo. Hjælp vil virkelig gerne men ved ikke om jeg kan bringe ham i fare hvis vi gør det. For han er seriøst den eneste grund til jeg stadig er i live, og jeg elsker ham ubeskriveligt meget.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 16 år,
Mange tak for dit brev. Du spørger om det er lovligt for din kæreste, hvis du og han vælger at have sex?
1) Først et kort svar:
Loven om seksuel lavalder findes for at beskytte børn og unge, mod at have sex før de er parate til det. Det kan nemlig være svært at mærke, hvornår man er parat.
I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år, og det betyder at det er forbudt for nogen over 15 år at have sex med nogen, der er yngre end 15 år. Du er 16 år og derfor over den seksuelle lavalder. Men du er stadig under 18 år og derfor er det også godt at få en snak med dine forældre eller måske en af dem.
Hvis din kæreste samtidig er fx din lærer, træner, pædagog, arbejdsgiver eller er en anden slags leder for dig, så er det først lovligt at have sex, når du fylder 18 år. Så skal I altså vente 2 år før det er lovligt.
2) Så lidt om lyst:
Udover hvad loven siger, så skal man også altid huske selv at mærke efter, hvorfor man har lyst til sex.
Er det fordi man selv føler begær og lyst til sex? Er det fordi man har lyst til at glæde en anden, som man ved har lyst til sex? Er det fordi man er bange for at miste? Er det fordi man tror alle andre har sex? Eller af andre grunde?
Og man skal også mærke efter, hvilken grad af seksuelt samvær man har lyst til. For der er forskel på at have lyst til:
a) at kysse og kæle med tøj på
b) at kysse og kæle, meget længe og uden tøj på
c) at have samleje.
Det hele kan være dejligt, men der er forskel på hvornår man er parat til hvad.
3) Og til afslutning noget jeg tænkte på:
Jeg tænker, det lyder som om du både elsker din kæreste højt, og er meget taknemlig, fordi han har hjulpet dig med noget meget svært i dit liv?
Det får mig til at tænke på, om du har andre end din kæreste, som kan være der for dig, når livet er svært? Andre voksne? Noget familie? Veninder? Veninders familie?
Det er nemlig rigtig godt, at have mere end én, der kan hjælpe når livet bliver svært.
Jeg er glad for at høre, at din kæreste var der, da det var sværest for dig. Det vil dog være godt for både dig og ham, hvis der er flere der kan være der for dig.
Fordi du bliver meget afhængig af ham, hvis han er den eneste. Og det kan være trygt for din kæreste, at han ved, at der også er andre end ham, der kan hjælpe dig.
Det er lyder som om I begge passer godt på hinanden. Han presser dig ikke til at have sex, og du vil ikke have en situation, hvor han kan komme i fare.
Måske vil han også hjælpe dig, med at udvide kredsen af mennesker, der kan være der for dig?
Eller måske kan han hjælpe dig, med idéer til hvem det kunne være? Hvis det er svært at finde idéer vil vi også meget gerne hjælpe dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Rigtig mange kærlige hilsner BørneTelefonen