Brev
Sex med bedste ven.. Og nu bliver jeg lavet sjov af.
Hej.
Jeg vil ikke sige mit navn så jeg kalder bare migselv for G.
Og jeg er bedste venner med en dreng der hedder.. T.
Mig og T har været venner i 13 år. Han er 18 og jeg er 16.
Vi er begge to drenge. Og jeg er biseksuel. Og T er homoseksuel.
Jeg var ovre ved T’s hus for at sove der. Det gør jeg meget tit. Vi spiller video spil og ting som det.
Jeg sad og spillede spil som normalt. T stod op bag mig og leget med mit hår.
(Jeg har langt hår i en hestehale, jeg synes at det er flot)
Og så lugtede han til mig på min nakke/hals. Ogg..
Han tog mig i hans seng og vi.. Ja.. Uh.. Han toppede mig.
Da jeg vågnede op med ham sagde vi at vi er nu kærester.
Da vi kom i skole grinede og fnisede folk af os. Og vi ved ikke hvorfor.
Da vi gik ind i klassen sagde noge folk ting som “Homo drenge” “Klamme folk” “Ad.. De er her.”
En af vores venner fortalte os at folk fandt ud af at vi havde sex og nu er kærester.
Men vi ved ikke hvordan de ved det? Ingen af os har sagt det til nogen. Og T ville ikke have at nogen ved om det.
Nu laver folk sjov af os fordi at vi er kærester.
Jeg elsker ham og han elsker mig.
Vi ved ikke hvad vi skal gøre. Folk hader os fordi at vi er kærester.
– G
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år!
Det lyder ret fantastisk, at I er så glade for hinanden, og det er jo perfekt at starte som venner og derefter blive kærester!
Det er ikke til at sige, hvordan de har fundet ud af det. Men det lyder underligt. Måske er det noget, de fornemmer og derefter gætter sig frem til? Men hvis I alligevel skal være kærester, ville det jo nok komme ud før eller siden.
Du skriver: ‘Vi ved ikke hvad vi skal gøre. Folk hader os, fordi at vi er kærester.’
Når det er sådan, vil det måske være godt at tale med én voksen på skolen, som du har tillid til og er glad for. Jeg forstår godt, hvis det kræver noget overvindelse, at fortælle læreren om, hvad der foregår. Men jeg tror, at du får brug for noget hjælp her. Hvis det føles nemmere, kan du måske skrive et brev.
Det er vigtigt, at du føler dig tryg på din skole, og at du trives. Du skriver, at folk ‘laver sjov med jer’ – men for mig ligner det mobning. Hvis det udvikler sig mere i den retning, selvom du har talt om det med din lærer, kan du over veje at klage.
For at afhjælpe mobning har Børns Vilkår været med til at stifte et klagesystem, hvor elever, der ikke føler sig hørt og hjulpet, kan henvende sig. Jeg linker til siden her, hvor du kan klage og læse mere om, hvordan det fungerer.
I forbindelse med, at jeg læste dit brev faldt jeg også over dette opslag på Sexliniens hjemmeside om normicide. Her bliver børn og unge opfordret til at dele deres historie om, at det kan være vanskeligt at være homoseksuel i Danmark.
Sexlinien er også rigtig gode til at tale om det her med seksualitet. Så skriv eller ring eventuelt også til dem, hvis du har brug for flere råd eller viden. Du er naturligvis også velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen igen!
Jeg håber, at du har mod på at sige fra og vise dem allesammen, at din kærlighed til din nye kæreste er lige så meget værd som den heteroseksuelle kærlighed.
Det kan hjælpe at tænke, at de, der driller og gør grin, bare ikke ved bedre. De går bare op i at være sjove. Det betyder bare ikke, at det er i orden, og at det er noget, som I skal acceptere.
Held og lykke med det hele, og husk at du altid kan tale mere med os, hvis du får lyst!
Kærlig hilsen
Børnetelefonen