Brev
Sex
Hej BørneTelefonen
Mig og min kæreste har været sammen i 1 måneds tid, og føler at vi begge to gerne ville gøre mere end bare at kysse og putte sammen.
Problemet er at hun fylder 18 til februar og og jeg fylder 17 til september.
Så mit spørgsmål er om det er ulovligt at have sex med hinanden når hun fylder 18, men vi begge to har givet samtykke?
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige dreng
Tak for dit rigtige gode og relevante spørgsmål til os her i Brevkassen!
Hvor er det dejligt at høre, at du har en kæreste, som du er glad for, og at I begge er nået dertil, hvor I føler jer klar til at gøre mere end at kysse og putte sammen.
Det er også virkelig dejligt at høre, at det er noget, som I begge to kan mærke, at I har lyst til. På mig virker det også som om, at det er noget, I har talt om, eller hvert fald begge har givet udtryk for. Og det må være trygt og rart for jer begge, at I tør tage snakken om sådan noget. Jeg håber, I vil blive ved med at være så gode til at tale sammen om tingene.
Mit svar til dig er ganske simpelt: det er IKKE ulovligt, at I har sex med hinanden, selvom du fylder 17, og hun fylder 18. Det er heller ikke ulovligt, hvis I har sex nu, selvom hun er 17, og du er 16.
I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år. Det betyder, at hvis man selv er over 15 år, må man ikke have sex eller seksuel omgang med én, som er under 15 år.
Hvis du har lyst kan du tjekke siden Sexlinien ud. Der kan du læse Sexlinienom sex, kroppen, prævention, seksuelle rettigheder og meget mere.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og så ønsker jeg jer begge to det bedste.
Skriv endelig til os igen (eller ring på 116 111), hvis du har flere spørgsmål. Vi er altid klar til at hjælpe og rådgive.
Kærlig hilsen BørneTelefonen