Sex.. Hvorfor?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Det er virkelig godt, at du er opmærksom på dig selv! Det kan være svært at sige fra over for noget, hvis man føler, at den person, man skal sige fra over for, rigtig gerne vil have, at man siger ‘ja’. Men det var mega godt reageret den aften! Ret skarpt, at du hurtigt fik fjernet dig selv fra situationen, så du lige kunne få lidt ro og tid for dig selv, hvor du kunne tænke og mærke efter.

Det er helt okay, at du ikke føler dig klar til sex endnu. Der er mange på din alder (og også mange ældre end dig), der ikke føler dig klar. Det er så vigtigt, at du lytter til den følelse, og at du får fortalt din kæreste, at du faktisk ikke har lyst til at have sex og han skal stoppe med at presse.

Man kan godt komme til at føle, at man gør sin kæreste skuffet, når man siger, at man ikke er klar til at have sex. Men hvis du fortæller, at det ikke har noget med ham at gøre, men at det handler om, at du bare føler dig alt for ung og slet ikke klar, så burde han forstå det. Hvis han bliver sur eller skuffet, er det ikke din skyld – og det kan du ikke gøre noget ved.
En kæreste skulle meget gerne støtte én og bakke op omkring de følelser, man har. Og man skulle gerne kunne sige, nærmest hvad som helst til hinanden – for det kan man have brug for, hvis man meget sammen.

Måske ville det også være rart at snakke med en veninde om det og få lidt støtte hos hende? Det kan være rart at snakke med andre om det, så man ikke føler, man står helt alene. Det kan også være, du har lyst til at snakke mere med os. Så er du i hvert fald meget velkommen på SMS eller telefonen 116 111 eller logge på Chatten.

Det er vigtigt, du står fast ved dig selv! Nogle gange har man brug for lidt støtte til at gøre det, og så må du endelig tage fat i en veninde, i dine forældre eller i os. Det er nemlig så sejt, at du kan mærke, hvad du har lyst til, og hvad du ikke har lyst til! Bliv ved med det!

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?