Brev
Sex.. Hvorfor?
Hej
jeg er en 12 årig pige der går i 6 klasse.
Jeg har en kæreste som jeg tit er sammen med. Her for lidt tid siden så vi film hjemme hos ham og se film
( vi var alene hjemme )
Og så begynder han at tage mig på røven.. Derfor siger jeg “ hvad laver du?”
Og Så spørger han om vi skal have sex.
Jeg kigger på klokken og siger jeg skulle hjem nu. Men det skulle jeg egentlig ikke…
Ja, jeg løj.. Jeg har ikke lyst til at have sex, og det føltes også for tideligt! Men jeg er bange for at gøre min kæreste sur..
Hjælp!
Fra mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Det er virkelig godt, at du er opmærksom på dig selv! Det kan være svært at sige fra over for noget, hvis man føler, at den person, man skal sige fra over for, rigtig gerne vil have, at man siger ‘ja’. Men det var mega godt reageret den aften! Ret skarpt, at du hurtigt fik fjernet dig selv fra situationen, så du lige kunne få lidt ro og tid for dig selv, hvor du kunne tænke og mærke efter.
Det er helt okay, at du ikke føler dig klar til sex endnu. Der er mange på din alder (og også mange ældre end dig), der ikke føler dig klar. Det er så vigtigt, at du lytter til den følelse, og at du får fortalt din kæreste, at du faktisk ikke har lyst til at have sex og han skal stoppe med at presse.
Man kan godt komme til at føle, at man gør sin kæreste skuffet, når man siger, at man ikke er klar til at have sex. Men hvis du fortæller, at det ikke har noget med ham at gøre, men at det handler om, at du bare føler dig alt for ung og slet ikke klar, så burde han forstå det. Hvis han bliver sur eller skuffet, er det ikke din skyld – og det kan du ikke gøre noget ved.
En kæreste skulle meget gerne støtte én og bakke op omkring de følelser, man har. Og man skulle gerne kunne sige, nærmest hvad som helst til hinanden – for det kan man have brug for, hvis man meget sammen.
Måske ville det også være rart at snakke med en veninde om det og få lidt støtte hos hende? Det kan være rart at snakke med andre om det, så man ikke føler, man står helt alene. Det kan også være, du har lyst til at snakke mere med os. Så er du i hvert fald meget velkommen på SMS eller telefonen 116 111 eller logge på Chatten.
Det er vigtigt, du står fast ved dig selv! Nogle gange har man brug for lidt støtte til at gøre det, og så må du endelig tage fat i en veninde, i dine forældre eller i os. Det er nemlig så sejt, at du kan mærke, hvad du har lyst til, og hvad du ikke har lyst til! Bliv ved med det!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen