Brev
Seksualitet og utroskab.
Kære medarbejder på børnechatten.
Jeg har to problemer. Det ene er, at jeg er rimelig meget i tvivl om hvor vidt jeg er biseksuel eller ej? Jeg har en rigtig god veninde, som jeg også spiller håndbold med.. Hun tager nogle gange på mig, men jeg ved ikke om det er for sjov eller om hun er til piger? Jeg kan godt lide når hun rører ved mig, og nogle gange når jeg kigger på hende får jeg sommerfugle i maven og får frække tanker om hende, samt jeg har lyst til at kysse hende.
Vi var til stævne for en uges tid siden, hvor hun nussede mig i søvn.. Og på et tidspunkt under stævnet sagde hun at hun er lesbisk, men det ved jeg igen ikke om var en joke? Hun har aldrig rigtig haft en kæreste, og der er ikke rigtigt nogle drenge som interesserer hende siger hun selv..
Næste spørgsmål er: Jeg har en rigtig god ”ven” som jeg har kendt i godt to år. Han har en kæreste, og de har været sammen i 1½ år, men siden jeg lærte ham at kende har der bare været en helt speciel kemi imellem os.. For en måneds tid siden, tog jeg initiativ til at være sammen med ham og der skete ikke noget, vi sad bare og snakkede.. Siden da begyndte vi at være mere og mere sammen, uden hans kæreste ved det.. Det begyndte så småt at udvikle sig ved at jeg var med ham på arbejde (han er 18, så han lukker selv butikken), og han gik og tog mig på røven og kyssede mig.. Så var vi hjemme hos ham, hvor vi knaldede i hans garage, og det har vi gjort flere gange..
Nu er han så flyttet i lejlighed tæt på hvor jeg bor (200 m fra mig), og jeg har besøgt ham to gange, hvor vi også har været seksuelt sammen.. Men hver gang jeg prøver på at snakke med ham om, hvorfor han ikke slår op med sin kæreste eller dropper det mellem ham og jeg, bliver han enten sur eller snakker uden om.. Han udtalte på et tidspunkt, at han ikke rigtigt gad hende mere, og at han nok ville slå op med hende inden sommer, da han skal til sunny beach og hun ikke skal holde ham tilbage…
Men det er lige som om at han har droppet det.. Så jeg står sådan lidt i et dilemma, specielt fordi jeg har ondt af hans kæreste, og derfor har jeg også spurgt om hvad han ville gøre, hvis jeg skrev til hende at han havde været hende utro (jeg kender hende ikke), men så sagde han at så ville han nok ikke snakke med mig mere…
Problemet er at jeg er forelsket i ham, og jeg ved ikke om han har følelser for mig, eller det bare er sex? Jeg var ved at glemme min navnehalskæde hos ham sidst jeg sov der.. Men det opdagede han heldigvis/desværre, på en måde ville jeg ønske at jeg havde glemt den, da hans kæreste skulle besøge ham senere.. ved det er egoistisk.. Puha, håber virkelig du/i vil kunne rådgive mig..
Ps. JEG KAN IKKE BARE DROPPE HAM!
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år, tak for dit brev med titlen "seksualitet og utroskab".
Du skriver, at du har to problemer. Det første drejer sig om, om du er biseksuel eller ej. Du har en rigtig god veninde, som du også føler dig tiltrukket af. Men du er lidt usikker på, om hun joker, når hun aer dig og siger, at hun er lesbisk. Det er ikke ualmindeligt i din alder at føle sig tiltrukket af andre piger, det oplever de fleste i en periode. Det betyder ikke nødvendigvis, at man er lesbisk, men er et udtryk for, at du er i en periode i din udvikling, hvor du spejler dig i andre - og hvor du prøver forskellige ting af.
Det andet problem drejer sig om utroskab, hvor du har indledt et seksuelt forhold til en fyr, der nu er 18 år og som har haft en kæreste i 1½ år, en kæreste, han stadig har. Du har ondt af hans kæreste, fordi han ikke slutter deres forhold. Du skriver også, at det er et problem for dig, at du er forelsket i ham men ikke ved, om han har følelser for dig.
Så du står da godt nok i en vanskelig situation i øjeblikket: han kan ikke beslutte sig til at gøre noget ved sit forhold til sin kæreste - eller til dig. Så jeg vil tro, at det ville være godt for dig at gøre op med dig selv, om du har lyst til at have et forhold til ham, sådan som tingene er lige nu..? Og måske igen prøve at tale med ham om, hvilke følelser han har for dig - og hvilke konsekvenser det så må få for hans forhold til den anden...
Du skriver, at du ikke bare kan droppe ham, og jeg kan også godt læse i dit brev, at han betyder meget for dig. Måske ville det hjælpe dig, hvis du kunne prøve at skrive ned, hvordan du gerne vil have, at en god kæreste skal behandle dig. Det kan være, du skal gå og tænke lidt over det først, og måske bliver din beskrivelse af din ønske-kæreste ikke færdig på én gang... Men det kan være en god ting at gøre for sig selv, så man bliver mere klar over, hvor man har sine grænser, og hvor meget man vil finde sig i for kærligheden. Måske kan denne beskrivelse hjælpe dig med at blive bedre til at forklare for ham, hvad du gerne vil have (og ikke have), og måske kan det også hjælpe dig til at tage en beslutning, som du kan mærke er den rigtige...
Du kan få hjælp til at lave sådan en liste, hvis du logger på UngeChatten, hvor rådgiveren kan stille dig nogle gode spørgsmål, der måske kan sætte tankerne i gang.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?