porno afhængihed

hej

vil helst ik skrive mit navn.

Men jeg har en porno afhængighed

jeg startede med at onanere da jeg var 12 nu er jeg snart 14

ved ik om jeg skal blive ved med at onanere eller prøve at holde

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år,

Det er helt ok, at du ikke vil skrive dit navn. På BørneTelefonen er du anonym - så man skal ikke fortælle hvem, man er, hvis ikke man har lyst.

Der sker meget kroppen, når man bliver teenager og kommer i puberteten. Det er meget forskelligt, hvornår man kommer i puberteten. Nogle er 12 år og for andre sker det først senere. Når man bliver teenager, er det helt normalt at udforske sin krop.

Onani er for de fleste unge en måde at udforske den "nye" krop, som udvikles under puberteten. Onani er helt uskadeligt. Ja faktisk er det godt at onanere, for så lærer man noget om, hvad man kan lide og ikke lide. Så nej, jeg synes ikke, du skal stoppe med at onanere.

Lige nu føler du, at du er blevet afhængig af porno. Det er ikke rart at opleve, hvis man ikke kan styre, hvor tit og hvornår, man vil se porno. Er det mon sådan du har det?

Hvis du føler, at det begynder at overtage din hverdag - for eksempel at du bliver forhindret i at gøre andre ting, du gerne vil, fordi du skal se porno/onanere, kan du prøve at skrue ned for det. Du kan beslutte dig for, hvor tit du vil se porno. Måske har du en hobby eller noget andet du kan lide at lave i stedet. Det kan hjælpe at fokusere mere på det, så du ikke har så meget tid til at porno.

Mange unge ser porno. Men der er også nogle, der ikke vil se det. Fordi de får nogle billeder af sex, de føler er for voldsomme. Eller for langt fra virkeligheden.

Pornofilm er også ofte meget langt fra virkeligheden. Det er vigtigt at huske, for porno kan skabe urealistiske forventninger til sex og til sig selv eller ens partner. Det er svært at leve op til de ting, man har set udspille sig i en pornofilm. I pornofilm er det tit professionelle, som lever af det, og som er blevet udtaget til filmene, fordi de ser ud på en bestemt måde eller måske endda er blevet opereret for at se sådan ud.

På BørneTelefonen har vi lavet nogle gode råd til, hvad man skal tænke på, når man ser porno på nettet. Dem kan du kigge nærmere på her: https://www.bornetelefonen.dk/tema/porno-paa-nettet

Jeg vil derudover anbefale dig at læse andre lignende breve på vores Brevkasse for du er langt fra om at have de her tanker: https://www.bornetelefonen.dk/brevkassen/porno-afh%C3%A6ngighed

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?