Brev
Pædofilisme over nettet
Hej.
Jeg er en pige på 15 år, som skriver med folk online. Jeg synes for det meste bare, at det er en sjov oplevelse, men giver ikke nogle sociale medier videre, for det meste, jo.
Jeg mødte en fyr over nettet for nogle måneder siden. Han sagde at han var 18, og han ikke ville noget seksuelt med mig, ville bare være venner. Vi har skrevet og haft det sjovt i lang tid. Så på det sidste begyndte han at ville være lidt mere “intim” omkring mig.
Han fortalte mig at han var forelsket i mig, ville mødes med mig og fik mig til at føle mig, ja, speciel. Jeg ved ikke, om jeg udviklede følelser for ham.. Jeg kunne ikke rigtig mærke, om det var følelser for ham, eller om det var fordi nogen var interesserede generelt.
Så for lidt tid siden var han MEGET intim. Det var om natten. Jeg havde været til en lille privat fest hos nogle af mine venner, havde drukket en smule og kom så hjem for at gå i seng. Jeg besluttede mig for at skrive, for at se, om han var vågen. Det var han.
Han sagde en masse søde ord til mig og fik lokket mig til at tage nøgenbilleder af mig selv. Gør det mig skyldig? Jeg føler nemlig, at det er min egen skyld, at jeg skulle have tænkt mig om en ekstra gang. Jeg vidste jo godt, at det er dumt. Jeg tog dog ikke billeder, hvor mit ansigt var med..
Så gik tiden videre.. Jeg blev ved med at skrive med ham. Vi snakkede aldrig rigtig om episoden den nat igen. Så, her i sidste uge, fortalte han mig noget meget foruroligende. Han sagde at han havde løjet for mig, mange gange. Han sagde: “Jeg kan ikke rigtig huske, hvor gammel jeg har fortalt dig jeg er, men ligemeget hvad, så er det ikke min rigtige alder. Jeg fylder 23 i november.” Han fortæller forskellige aldre til forskellige mennesker..
Han fortalte derefter at han havde løjet omkring rigtig mange ting. Jeg havde før spurgt ham, hvor mange andre piger han skrev med på nettet, udover mig. Han havde sagt at han ikke rigtig havde andre i sit liv end mig. Det havde han så.
Han fortalte mig, at han bruger det meste af hans tid på at lokke unge piger, nogle gange yngre end mig, til at smide tøjet på cam, sende nøgenbilleder af sig selv og have meget frække samtaler med dem.
Jeg fik en klam smag i munden, da han fortalte det. For jeg havde jo ikke tænkt på det som noget forkert før der. Nu føler jeg mig krænket, både på mine og de andre unge pigers vegne. Jeg har fortalt mine tætteste veninder om det, men ikke mine forældre. Jeg kan ikke få mig selv til det..
Jeg skammer mig over mig selv.
Jeg føler, at jeg skulle have gjort ting anderledes.
Jeg tør ikke rigtig begive mig på nettet mere, i frygt for at møde endnu en pædofil som ham. For jeg ser ham som en pædofil.
Er jeg skyldig i de ting der er sket?
Hvordan skal jeg håndtere det?
Mange hilsener, anonym
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære anonym.
Du er desværre ikke den eneste, der har gjort noget på nettet, som du fortryder. Det er så nemt at blive grebet af stemningen og komme til at dele billeder. Og som du selv skriver, så fik han dig til at føle dig speciel. På den måde begyndte du at stole på ham.
Alle mennesker kan lide at føle sig speciel – og hvis vi begynder at få følelser for andre, så bliver vi mindre forsigtige. Vi stoler på den anden. Problemet er bare, at man ikke kan se hinanden, når man blot skriver sammen. Man kan “gemme sig” bag skærmen, ligesom han gjorde over for dig. På den måde har han kunnet udnytte dig, og få dig til at gøre ting, du normalt ikke ville gøre. Det er ikke i orden. Han burde skamme sig og ikke dig. Du har ikke gjort noget forkert.
Jeg kan godt forstå, at du ser på ham som en pædofil. Han har indrømmet over for dig, at han lokker unge piger (nogle er yngre end dig!) til at sende nøgenbilleder af dem selv. Det er meget ulovligt. Faktisk er det noget, du kan anmelde til politiet. De er interesseret i at stoppe dem, der udnytter børn og unge på internettet. På den måde kan du være med til at hjælpe andre, så de ikke oplever det samme som dig.
Jeg bliver nysgerrig på, om du mon har tænkt på at have kontakt til manden igen? Jeg tænker nemlig, at det bedste ville være, hvis du kunne blokerer ham fuldstændig, så han ikke kan kontakte dig.
Dernæst er det meget vigtigt, at du får fortalt dine forældre om, hvad der er sket. Selvom du ikke kan få dig selv til det, så er det vigtigt. Dine forældre vil kunne støtte og trøste dig og hjælpe dig med at anmelde ham til politiet.
Dine forældre vil nok spørge, hvorfor du sendte billederne. Jeg synes, du skal være ærlig og fortælle, at du synes, det var dejligt at føle dig speciel. Og så var det sikkert også lidt spændende for dig? Det er meget almindeligt som ung at prøve grænser af. Det er en måde at lærer sig selv og sine grænser at kende. Derfor kommer de fleste unge til at gøre noget, som de fortryder. Dine forældre kan sikkert godt huske, at de som unge gjorde noget, som de fortrød.
Fortæl også dine forældre, at oplevelsen har gjort dig klogere. Nu ved du, at du skal stole på din mavefornemmelse og ikke sende nøgenbilleder igen. Det er en vigtig erfaring for dig, for så passer du på dig selv og dine grænser!
Jeg synes, du sammen med dine forældre skal læse folderen ”Har du været nøgen på nettet?”. Du finder den i boksen her i svaret. Husk også at gemme de beskeder, manden har sendt. Dem kan du bruge som bevis til politiet.
Hvis du synes det er svært at tale med dine forældre, så vis dem dit brev og mit svar. Hvis det stadig er helt umuligt for dig at få talt med dem, så tal med din lærer eller en anden voksen. For du skal ikke gå alene med det her.
Jeg sender dig en masse opmuntrende tanker og krydsede fingre.
Knus og kram fra
BørneTelefonen