Ophævelse af forhuden på penis

* Jeg havde i weekenden samleje med en pige, både fredag og lørdag. Vi benyttede os af kondom begge gange. Nu kan jeg se min penis forhud er hævet, og at det gør ondt når jeg går, og hvergang jeg kommer til at røre ved den/det.

Hvad kan det være? Noget man skal være bekymret for?
Det var anden gang nogensinde, jeg havde sex, så man kan sige at jeg ikke måske er helt vant til det, men har du nogle bud på dette problem?

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Tak for dit brev. Godt at du har skrevet. Jeg kan godt forstå, at du spørger om det er noget, du skal være bekymret for.

Jeg kan ikke sige med sikkerhed, hvorfor du er hævet, og at det gør ondt. Tit er det sådan, at når man har sine første samlejer som dig, at man godt kan opleve en vis ømhed bagefter. Du har, som du sikkert ved, en streng mellem forhud og penishoved, som har været stram indtil nu, hvor den skal til at give sig mere i samlejet. Det kan godt give den ømhed, som du beskriver og kan vare op til en uge. Hvis ikke det er blevet bedre efter 1 uge, vil jeg forslå, at du går til lægen.

Jeg ved godt, det måske kan være svært for dig, men du skal vide, at lægen er vant til den slags problemer. Måske tænker du, hvad det så kan være? Det ved jeg ikke, men tit kan man få noget creme, man får at smøre med, og så går det væk.

Måske har du allerede fået det bedre, når dit svar på brevet kommer. Det kan godt være, at du kan blive lidt øm næste gang, du har samleje. Man kan sige på en lidt sjov måde, at din penis øver sig i at være aktiv, for med tiden går den ømhed væk.

Jeg håber, du kan bruge svaret.

Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne, der er klar til at snakke med dig og alt det, der kan være svært at snakke med andre om.

Mange hilsner fra
BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?