Brev
onani
Hej jeg er en dreng på 12 år
Jeg kan ikke lide at have hemmeligheder for min mor og min far og jeg har prøvet at onanere men jeg tør ikke at fortælle mine forældre om det hvad skal jeg gøre
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år, tak for dit brev, som du har kaldt "onani".
Du skriver, at du ikke kan lide at have hemmeligheder for dine forældre og heller ikke tør fortælle dem, at du har prøvet at onanere.
Du skal først og fremmest vide, at alle har prøvet at onanere, og at de fleste fortsætter med det med større eller mindre mellemrum. Så det er altså helt almindeligt, og ikke noget, man behøver at være flov over. Men det har I måske allerede snakket om i skolen i forbindelse med seksualundervisningen?
Så det er ikke noget, du skal være flov over, hvis du skulle få lyst til at fortælle dine forældre det. Men måske er det sådan hos jer, at I ikke taler så meget om seksualitet? Hvis det er sådan, så er der ikke noget galt i det. For de fleste er onani en privat sag, og det behøver man altså ikke kunne tale med sine forældre om...
Iøvrigt har de fleste det sådan, at det ikke er alt, man fortæller til andre. Noget holder man for sig selv, andet taler man med sine venner om, og andet igen fortæller man sine forældre. Så det er helt almindeligt, at man har nogle hemmeligheder, som man holder for sig selv.
(Noget andet er, hvis du har spekuleret over noget eller gjort noget, som du synes dine forældre skal vide - og som du måske gerne vil høre deres mening om - så vil det være godt, hvis du snakkede med dem om det. Det letter næsten altid at få snakket med nogle, man har tillid til om tanker eller følelser, man har spekuleret over.)
Mange hilsner BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?