Brev
Onani
Hej
jeg er lige begyndt og onanere og det rigtig dejlig men er bange for jeg gør det for tit mig og mine venner gør d også nogle gange sammen efter idræt og er bange for det at det måsk er underligt???
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære 12-årige dreng
Tak for dit brev til BørneTelefonen, hvor du skriver, at du er begyndt at onanere. Du skriver, at det føles dejligt, men at du er bange for, om du gør det for tit. Til det vil jeg sige, at det er helt op til dig selv, hvor ofte du har lyst til at onanere. Der er mange unge, der gør det meget i starten, hvor de lige har opdaget, hvor rart det kan føles.
Du skriver, at I drenge nogle gange onanerer sammen efter idræt, og du er bange for, om det er underligt. Det er helt naturligt at være interesseret i sex og onani, når man er i puberteten. I er ikke de første drenge i Danmarkshistorien, der har eksperimenteret med onani – også i fællesskab. Hvor meget man onanerer og hvorhenne er forskelligt fra person til person. Det vigtigste er, at man altid er tryg, og ikke lader sig presse til noget, som ikke føles rart eller trygt.
Det er helt normalt, at unge er nysgerrige og eksperimenterer med onani.  At lege med sig selv er en rigtig god måde at lære sin seksualitet at kende på. På den måde finder man frem til, hvad der føler godt, og hvad man har lyst til.
Privatsnak kan du blive klogere på alt om krop, pubertet, følelser, sex og forelskelse. Det er en side for 10-15 årige, så der vil helt sikkert være andre, der ligesom dig gerne vil vide mere om onani.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe herind til BørneTelefonen på 116111. Det er gratis og anonymt, og vi har åbent døgnet rundt.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen